Maträddnigslog

2

Comments

• idag var det nog... just det, leveransen är från i tisdags! Det är nog därför... sedan kommenterade en annan i samma tråd "det är alltid typ rensat i den kylen och jag har ofta varit där precis när de öppnat.", men jag det kanske handlar om att vissa har för stora förväntningar? hehe

• brunomc said:

idag var det nog... just det, leveransen är från i tisdags! Det är nog därför... sedan kommenterade en annan i samma tråd "det är alltid typ rensat i den kylen och jag har ofta varit där precis när de öppnat.", men jag det kanske handlar om att vissa har för stora förväntningar? hehe

Där har vi problemet, det var en massa mat i tisdags morgon men kylen var redan tom på kvällen. Sen gör lagget mellan foto och FB-inlägg att det blir mer skada än nytta, folk blir lockade av att se ett fullt kylskåp men innan dom kommit till Vega så är det tömt.

Jag tycker inte att man ska posta mina bilder på FB för ofta, jag tar dom för att dokumentera inte för att locka till en viss leverans.
  • Jag fyllde kylen och frysen igår, en cykelkärra så full att jag knappt kunde cykla pga. vikten! :)

Yep, verkar som att folk tror att man ska kunna sitta på nätet och uppdatera och se ett foto på ett fullt kylskåp, och då åka dit och fylla sitt eget. Det kommer aldrig funka! Om du lägger ut bilder på fulla kylskåp, var noga med att skriva typ "detta försvann på en eftermiddag", och en uppmaning att hjälpa till att fylla på, kanske med en länk till dumpstermap.org?
  • olle said:

Jag fyllde kylen och frysen igår, en cykelkärra så full att jag knappt kunde cykla pga. vikten! :)

Yep, verkar som att folk tror att man ska kunna sitta på nätet och uppdatera och se ett foto på ett fullt kylskåp, och då åka dit och fylla sitt eget. Det kommer aldrig funka! Om du lägger ut bilder på fulla kylskåp, var noga med att skriva typ "detta försvann på en eftermiddag", och en uppmaning att hjälpa till att fylla på, kanske med en länk till dumpstermap.org?

Körde du ditt vanliga rutt? Fan varje gång jag är ute med dig är det ju bara få rester kvar, kanske lika bra att jag inte följde med :smile:

Tycker inte heller att vi ska posta på FB så som vi gjort det hittills, maten blir ju räddad ändå. Det ska inte vara en fördel att sitta på FB och vänta in leveranser.
  • jep, vissa fattar verkligen inte och är verkligen kräsna, ibland nästan som bortskämda konsumenter, och Solikyl är ju där också för att ändra det slags beteende. Ibland kommer in kommentarer som ber om saker "uppdatera mer", blablabla, och jag säger bara att Solikyl är ingen tjänst, att folk själva kan vara aktiva och exempelvis uppdatera i gruppen om de har varit där

Kanske är det bra faktiskt att lägga upp såna bilder och att vissa blir besvikna, då har jag eller andra en chans att förklara hur det fungerar. Då kan vissa fatta verkligen vad det handlar om och kanske starta sitt eget.

Om det är ok så tänker jag fortsätta med bilderna, men jag ska vara mer tydlig om hur saker och ting fungerar och uppmana mer folk till handling, särskilt dem som håller på att tjata
  • Just så, visa en bild och säg att det redan är slut helt enkelt, så visar vi på att verksamheten fungerar (vilket den gör alldeles utmärkt, iaf på vega, enligt mig!) men att man får vara beredd att engagera sig några snäpp mer än att sitta hemma och klicka på uppdatera på facebook...bah, jag vill inte gynna nåt facebookberoende, det ska motarbetas!
  • olle said:

bah, jag vill inte gynna nåt facebookberoende, det ska motarbetas!

Precis, därför bör vi tänka på att utveckla andra verktyg online ;)
    Fb blir bara till marknadsföring av verksamheten
  • edited December 2016
    För registrerings skull... Det kom in leveransen från Hemköp på tisdag och på fredag. Jag tog en del i onsdags till Kortedala och Agneta tog till Kvillehyllan. Kylan i Kortedala hade rester från en julbuffé som förvaltning lämnade och folk kom också med massa julmat till Kvillehyllan också! Kul att se!!

Synd bara att jag inte har nån bra kamera för att registrera allt. När kommer våran kameraman @tomasz tillbaka?
  • brunomc said:

För registrerings skull... Det kom in leveransen från Hemköp på tisdag och på fredag. Jag tog en del i onsdags till Kortedala och Agneta tog till Kvillehyllan. Kylan i Kortedala hade rester från en julbuffé som förvaltning lämnade och folk kom också med massa julmat till Kvillehyllan också! Kul att se!!

Synd bara att jag inte har nån bra kamera för att registrera allt. När kommer våran kameraman @tomasz tillbaka?

Tack för uppdateringen, synd att ni inte kunde få med mer bilder på detta. Får skaffa en mobil/kamera till Bruno, ni behöver bara fota och maila bilder till mig så lägger jag upp dom på sidan eller forumet.
  • edited January 13
    Sebastian med vänner, levererade en hel del bröd och ägg från Hemköp igår.

image

image
  • Idag fick jag rycka in och hjälpa Agneta att hämta från Hemköp, tur det för det fanns en hel del att rädda.

image

image

image

image
  • edited January 26
    Ännu en historisk dag för Solidariskt Kylskåp.
    Idag var första gången Solikyl levererade matsvinn från Gamlestaden till Kortedala (Solikyl2), på cykel så klart :)

Maten kommer från Nylöse Kyrkan i Gamlestaden. Fler bilder kommer jag posta senare ikväll.

image

image

image

image

image

image

image

image

Matsvinnet för denna leverans var skänkta från Nylöse Kyrka.
  • du är grym Tomasz! Får det postas på webbsidan/fb-gruppen? Hur ofta kan man hämta där?
  • brunomc said:

du är grym Tomasz! Får det postas på webbsidan/fb-gruppen? Hur ofta kan man hämta där?

Uppdaterat med fler bilder från leveransen till Solikyl2.

Det går bra att posta i FB, kom ihåg att skriva något i stil med det som Olof kommenterade:
    http://omverkstan.se/forum/discussion/comment/410/#Comment_410

Jag presenterade Solikyl för en mycket trevlig diakonissa och lämnade våran lapp, bad dom ringa när dom har mat över.

Du kan nämna Nylöse Kyrka i FB inlägget, lovade att dokumentera maila till ansvarig.
  • edited January 25
    Najs! Och de får maten från en affär och det har blivit över?

Kanske kan jag skriva också om någon i området som vill registrera sig för att hämta mat
  • brunomc said:

Najs! Och de får maten från en affär och det har blivit över?

Kanske kan jag skriva också om någon i området som vill registrera sig för att hämta mat

Du vet var dom får matsvinnet ifrån (har berättat det för dig), och kyrkan är inte helt nöjda heller.. då dom får en del ruttet som inte går att äta och får ist. slängas.

Jag bor ju i Gamlestaden och än så länge har vi inte någon pålitlig källa.
  • edited February 2
    image

image

I går var jag på GIFFs volontärsträff på Draken och det blev en del kakor och bullar över, frågade snällt och den ansvariga gick med på att donera till oss ist. för Stadsmissionen.

Fick bära allt till Vega, sen tog jag med hälften hem som jag tänker dela ut i biblioteket i Gamlestaden för att sprida Solikyl info.

Jag får nog börja cykla med postcykeln överallt måste bara fixa rejäla lådor att fästa bak och fram.

Dessa godsaker var alltså skänkta från Göteborgs Film Festival.

UDPATE
    Bilder från utdelningen på biblioteket.

image

image
  • Leverans från Hemköp 2 februari.

image

image
  • I går levererade jag och @brunomc från Hemköp till Kortedala...... PÅ CYKEL :smiley:

image

image

image

image
  • edited February 21
    Idag levererade jag och Olof till Omverkstan.
    En del bröd, frukt och grönt.

image

image

image

image
  • I södags levererade jag Olof och Bruno från Hemköp.

image

image

image

image

PS, förra fredagen tog jag med mig allt bröd till Biblioteket i Gamlestaden för att på ett effektivt sätt informera om Solikyl och kommande Cykelköket i Gamlestaden.

image
  • Dagens från Hemköp, nu har vi så mycket bröd så jag tar med mig en säck till Gamlestaden för marknadsföring av Cykelköket.

image
  • edited March 1
    Dumpstershopping at Willys Biskopsgården, me and Agnese.

image

image

image

image

image
  • Dagens leverens från Hemköp.

image

image
  • Gårdagens leverans.

image

image

image

image

Och så lite bilder från Folkkök samma dag.

image

image

image

image

image
  • edited March 14
    Dagens från Hemköp.

image

Greenwashing vs Solikyl.

image

image

image
  • Från Hemköp 16e mars.

image
  • Från Hemköp 18e mars.

image

image

image
  • edited March 29
    Hemköp 21e mars.

image

Hemköp 23e mars.

image
    Våra mathämtare blir allt yngre, det finns hopp :smile:

image
    Uppgradering från "din matbutik på nätet", till "allas mat på riktigt".

Hemköp 25e mars.

image

image

image

Hemköp 27e mars.

image

image

image

image

Hemköp 28e mars.

image
  • lägg upp lite nya bilder när du kan så får jag uppdatera webbsidan och facebook-sidan så att det inte ser dött ut
Sign In or Register to comment.