Lista över matbutiker om samarbete med Solikyl

Har börjat besöka olika matbutiker om eventuellt samarbete för att rädda maten.
Vill använda denna tråd för att skapa en lista.

:( Hemköp Kortedala - Ingen kontakt
2016.09.23 Butikschefen inte inne, ska återkomma.
2016.10.03 Butikschefen på möte, fick email, kommer maila.
2016.10.04 Fick tag på butikschefen per telefon idag. Fick kalla handen så fort jag nämnde "Solidariskt Kylskåp".
Svarat var "Vi är intre intresserade a detta" innan jag ens han berätta vad det handlade om.
Det blir till att frakta mat från annan del av stan till Kortedala.
2016.10.28 Mailat butikschefen igen.
2016.11.02 Inget svar på mailet. Levererade lite chips till Solikyl2 idag och passade på att gå in i Hemköpbutiken för att se om jag springer på butikschefen. Jag blev mer eller mindre utslängd av butikschefen när jag försökte förklara att jag sökt henne på uppdrag av deras egna kunder, som själva föreslog att jag skulle ta kontakt med Hemköp i Kortedala.
På väg ut träffade jag annan anställd som bad mig att maila butikschefen ännu en gång.

Willys Gamlestaden - Ingen kontakt
2016.09.30 Butikschefen inte inne, fick ett nummer att ringa.
2016.10.27 Ringde numret jag tidigare fått och fick veta att butikschefen är inne idag. Cyklade dit för att bli informerad att butikschefen sitter i "utvecklingsmöte" och inte har tid att träffas utan avtalad tid. Fick rådet att kontakta Willys (Axfood) centralt ang. matsvinn med mina frågor.
Som skämt så jag till personalen att det nog är lättare att få tag på en minister än butikschefen på Willys Gamlestaden :(
2016.10.28 Mailat info@willys.se och en kopia till butikschefen Olle.

:( Coop Gamlestaden - Allwinn
2016.10.03 Träffade butikschefen men tyvärr så har dom redan ett avtal med Allwin och kan inte bryta detta.

Lidl Redbergsplatesen - Allwinn
2016.10.26 Träffade butikschefen och blev informerad att Lidl centralt redan har samarbete med Allwin och inget matsvinn finns att hämta.

ICA Olskroken - Inget matsvinn?
2016.10.26 Träffade butikschefen och han berättade att dom inte har något matsvinn (hmm) i värsta fall är det frukt som slängs. Dom har så bra rutiner att dom inte behöver slänga någon mat. Kommenterade det med att dom borde gå ut med detta i deras marknadsföring om att ICA Olskroken lyckas hålla nere matsvinnet så bra.

ICA Rosenlund - Konakta via email
2016.10.26 Butikschefen har inget samarbete, men dom lagar mat på en del av matsinnet som dom säljer i butiken.
Lämnade ett flygblad och fick emailadress att maila mer om detta.
2016.10.28 Mailat butikschefen.

Willys Vegagatan - Tids och platsbrist
2016.10.26 Butikschefen berättade om strikta regler, tids och platsbrist för att hantera och donera matsvinn. Föreslog att kontakta störra Willys butiker då dom har mer plats och anställda (puff).

Bageri och konditori i Gamlestaden
2016.10.26 Butikschefen var positivt inställd till verksamheten som Solikyl bedriver och lovade att höra av sig vid eventuellt matsvinndonation.

Planerade besök

ICA Utby
BEST WESTERN Tidbloms Hotel, Olskroken

Comments

• Hemköp Kortedala

2016.10.04 Fick tag på butikschefen per telefon idag. Fick kalla handen så fort jag nämnde "Solidariskt Kylskåp".
    Svarat var "Vi är intre intresserade a detta" innan jag ens han berätta vad det handlade om :(

Det blir till att frakta mat från annan del av stan till Kortedala. :(
  • :( fan... vilken idiot, vill inte ens lyssna... Med tiden kan vi nog börja sätta press lokalt. Jag undrar om de sköter deras svinn på något vis. Kanske om man tar kontakt med Hemköp kan vi inleda konversationen med att vi har ett projekt som redan har ett samarbete med Hemköp Mastugghet och att vi söker andra Hemköp
  • Hon lät lite stressad så jag får vänta på svar via email. Personligen tycker jag att vi väntar med Hemköp tills vi fått igång en rutin och folk i Kortedala börjar snacka.

Hemköp i Kortedala ligger i samma byggnad som biblioteket så det kan ju kännas lite konstigt att donera matsvinnet så nära butiken. Kom ihåg omställning tar tid och vi har inte ens kylen på plats.
  • Företagen är ju effektivare. Jag säger så här, vi förvandla Solikyl till en aktiebolag och börjar sälja matsvinn till billigare pris, då kan vi anställa flera som kan ringa affärerna dygnet runt. hehehe
  • brunomc said:

Företagen är ju effektivare. Jag säger så här, vi förvandla Solikyl till en aktiebolag och börjar sälja matsvinn till billigare pris, då kan vi anställa flera som kan ringa affärerna dygnet runt. hehehe

Så är det, så är det...

Men varför anställa, vi ringer arbetsförmodligen och tar in långtidsarbetslösa och nyanlända på instegsjobb för gratis arbetskraft mot betalning.

Alltså:
    gratis mat som vi säljer för pengar
    gratis arbetskraft som vi får betalt för
    och kanske gratis reklam via kommunen

Vi kallar företaget för "Allvinn Plus AB" ...
  • haha perfekt! du tänker redan som VD
  • Har idag besökt 3 matbutiker, se listan överst.
  • Bra jobbat Tomasz!!

Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig från att sprida detta på fb:

"Igår träffades en representant för Solikyl och butikschefen för ICA Olskroken. Butikschefen berättade att de inte har något matsvinn (!!) och att i att värsta fall är det frukt som slängs. De har så bra rutiner att de inte behöver slänga! Jag är imponerade, jag har aldrig hört talas om sånt! En butik med NOLLSVINN! Vad är deras hemlighet?? Varför går de ut inte med detta i deras marknadsföring?

Om de lyckas med något som ingen annan butik lyckas med, då borde de väl lära ut andra (åtminstone inom ICA kedjan) och få kundernas uppmärksamhet, eller hur?"

;)
  • Bara bra mat vid Godhemsgatan (ekobutik) är säkert intresserade. ICA vid Axel Dahlströms torg kanske med. Jag tror på att ge något tillbaka till butikerna som skänker, så att de känner sig duktiga och får ett mervärde, goodwill är ett sätt, t ex skapa ett snyggt diplom.
  • Kia said:

Bara bra mat vid Godhemsgatan (ekobutik) är säkert intresserade. ICA vid Axel Dahlströms torg kanske med. Jag tror på att ge något tillbaka till butikerna som skänker, så att de känner sig duktiga och får ett mervärde, goodwill är ett sätt, t ex skapa ett snyggt diplom.

Tack för dessa tips, kommer du ta kontakt med dessa eller vill du att jag besöker dom?
    Kia, kommer du till Solikyl-träffen ikväll? Vi kan då diskutera detta vidare.
  • Var tyvärr dubbelbokad på möte häromkvällen... Jag har tyvärr inte möjlighet att kontakta för närvarande - så prata gärna med dem du Tomas, eller annan som vill!
  • Jag lägger detta här med då:
    Jo, det är nu halloween på Liseberg i någon
    vecka... Bara till på söndag faktiskt. Då ligger morötter, och andra grönskaker och massooooor av
    pumpor (tonvis) runtom överallt ute på området... Jag anar att detta sedan bara
    slängs, vilket ju är katastrofalt och verkligen borde göras något åt,
    tänker att de därför omgående bör kontaktas så att det snabbt kan tas
    itu med så att det istället hämtas i samband med att liseberg åter
    stänger om några dagar. Är ju dock högst brådskande. Detsamma gäller
    ju i samband med jul på liseberg oxå, även om då inte så stora mängder
    mat alls...
  • Tack Kia, vi tog upp detta om Liseberg på mötet! Nu har jag skickat iväg en mejl till Lisebergs miljöansvarig för ett samarbete, men hon är på semester. Vi skulle bara hinna om någon går dit direkt och frågar eller om någon har en bra kontakt där att prata med.

Idén om att ge något tillbaka (förutom själva reklam på våran sidor) tycker jag är bra, men jag föredrar t ex styckers som man kan klistra på rutor och väggar istället för en diplom. Det får bli ett projekt efter vi har utvecklat och ställt fast en logga och den visuella identitet för Solikyl. Känner ni inte någon designer som skulle vara intresserad förresten?
  • tumme upp!
  • Har ju varit på Hemköp Kortedala några gånger, sist jag var där slogs jag av deras välgörenhetspropaganda.

Hemköp Kortedala stoltserar med hur mycket gått dom gör DÄR borta i Ukraina, och hur DU kan hjälpa Hemköp att bygga skolor genom att skänka din pant.

Men för guds skull ta inte initiativet själv att hjälpa andra genom att med din tid och kunskap som vi gör på Solikyl.

image

image

image
  • Nästa gången du går förbi kan du ta kort på deras kontainer också?
  • Jag sitter på Kortedala Bibliotek just nu, jag tar en bild lite senare.
  • Vi besökte flera ställe idag runt Kvilletorget
    listan finns här: https://ethercalc.org/plfb6lakwqu0
  • Lite svårt att överblicka infon i långa trådar, ethercalen för Kvilletorget kan ju utökas till alla ställen i stan och läge i kartan ersättas med adresser tycker jag.
  • vi gör det!
  • Uppdatering om ICA Kvillebäcken: jag var där för några dagar sedan och lämnade broschyrer, butikschefen var inte där. Jag skickade mejl igår men fick inget svar ännu och förvänta mig inget, så jag kommer tillbaka imorgon eller på fredag. (förresten @Sandra har du lust att hacka på?)

Nu är det dags att vara på dem tills vi får ett svar från butikschefen. Vi kan inte bli ignorerade helt enkelt. Vi trappar upp. Annars blir det inget solikyl på Hisingen. Jag återkommer med mer info
  • edited July 2
    Karta:
    http://u.osmfr.org/m/156201/

Läs mer och länken för att redigera kartan internt
  • uppdatering om Hemköp Linnégatan: träffade butikschefen idag och fick boka ett möte nästa vecka. Om någon vill hacka på hör av dig!
  • Vilken dag och tid nästa vecka är mötet bokat till?
  • edited August 24
    brunomc said:

uppdatering om Hemköp Linnégatan: träffade butikschefen idag och fick boka ett möte nästa vecka. Om någon vill hacka på hör av dig!

Vore bra om Sandra, Agnese eller annan kvinnlig representant kunde närvara under det mötet.
  • Nicco said:

Vilken dag och tid nästa vecka är mötet bokat till?

Svarar privat eftersom det är på offentligt forum...
    tomasz said:

Vore bra om Sandra, Agnese eller annan kvinlig representant kunde närvara under det mötet.

@Agnese @Sandra

Visst, max en till person vore bra att följa med (jag + nån annan), annars vore för mycket. Kom den personen som är mest intresserade, för mig spelar det inte stor roll. Kanske bra att testa det här med att välja kontaktpersonen just till det här samarbetet och det vore bra med nån som kan vara närvarande vid flera upphämtningar (jag skulle kunna vara, men föredrar om nån annan blir det)
  • Jag kommer! Vilken dag, vilken tid?
  • Hemköp Linné - check!
    för upphämtningsdagar och tid, kolla foodsaving.world
  • I, Agnese and Nicco visited ICA Kvillebäcken today and got hold of the manager. He seemed friendly but very reticent and said he'd contact us by e-mail. When asked if he heard of Solikyl or knew the concept, he said no.

Current status: awaiting some days for e-mail contact before taking further steps
Sign In or Register to comment.