Studiebesök hos Solikyl i november

Ett gäng utbytesstudenter från USA ska hålla på med hållbarhetskurser och projekt i Uppsala och skolan har kontaktat mig med intresse att starta solidariskt kylskåp där i samarbete med universitet. De kommer också ner till Göteborg på besök den 20:e eller 21:a Nov. Superbra tillfälle att sprida ordet. Läs mejlet:
Hej Bruno,

Tack igen för att du tog tiden att prata! Fick mycket inspiration och tror att det finns många sätt att gå vidare på.

Studenterna jag jobbar med kommer ifrån USA och läser hållbarhetskurser medan de är i Uppsala under terminen. Exempel på kurser: International Climate Change Negotiations, Swedish Environmental Policy and Praxis, Environmental Destruction- So What?, och Sustainable Democracy.

Utöver studierna får de möjligheten att lära sig om naturen och kulturen runt om kring Sverige. Vi brukar åka till Utö i Stockholms Skärgård där de får cykla, vandra, och delta i föreläsningar om Baltiken medan de sitter bredvid den. Vi brukar också åka till Grövelsjön i norra Sverige för att vandra, plocka bär, och lära oss om hur kulturen skiljer sig i olika landskapsdelar i Sverige.

Visa av dem bor ute på landet ett kollektiv där de får ta hand om våra höns och trädgård. Andra får chansen att se på hållbarhet inom stadsbyggnaden genom att bo centralt.

Mellan den 19-22:a November tänker vi åka för första gången till Göteborg. Oavsett om vi lyckats få igång Solidarisk kylskåp till denna termin, tänker jag att det vore intressant för dem att se all projekt som ni har på gång och se hur ni har verkligen startat från början med inspiration av Tyskland. Det kan leda till att de själva åker tillbaka till USA och försöker att göra något liknade. De har till exempel, på ett av universiteten en cykelverkstad där de håller på med samma grej som ni har i Göteborg.

Jättekul att ni vill sprida er kunskap för att det är verkligen så man kommer igång med hållbarhetsprojekt. Om det skulle passa att spendera tid med er, (förslagsvis den 20:e eller 21:a November) skulle vi även kunna hjälpa till på något sätt. Om du har förslag på något liknade att göra i Göteborg är jag tacksam för det också.

Hoppas du får en fin sommar.

Vänligen,
Felicia
Tagged:

Comments

• Låter som man kan blanda in mer rörelser än CK & Solikyl såsom Digidemlab, Staden vi vill ha etc. Frågan är om 2 dagar räcker.. :smile:
Sign In or Register to comment.