Beställa laddare till elcykel från Kina

Det doneras allt fler elcyklar till Cykelköket, ofta saknas laddare eller så är den trasig.
Såsom med fängelseprodukter (Apple) så tar olika försäljare ut ockerpriser för laddare med upp till 2000kr för en laddare som kostar som under 100 lappen att köpa in.

Därför tänkte jag testa att beställa ett par laddare direkt från Kina.
Där kostar dom ca. 150kr på nätet.

image

image

@Nicco har du någon kommentar på vilken typ av laddare (spännig) det är bäst att beställa?

Comments

• edited July 1
    36V är den vanligaste just nu med 3.7V celler, men dubbelkolla gärna med @olle.
  • Nicco said:

36V är den vanligaste just nu med 3.7V celler, men dubbelkolla gärna med @olle.

olle är ju på semester så jag hinner inte få en kommentar från han.
    Men det finns två 36V modeller, i den fjärde kolumnen står det 42.0V och 46.2V, har du någon aning om vad det är för skillnad?
  • Ja, den ena kan eventuellt få batteriet att bli en eldsvåda så frågar Linus (inte CK Linux) som är Olle's kollega, se mail.
  • Kom hem idag!

Jag har ett gäng laddare som ligger och skräpar, vore bara glad att bli av med de. Åtminstone några av de fungerar till och med. :) Och jag kan fixa fler, gratis...

Att det står typ 36/42V beror på att varje cell har en _genomsnittlig_ spänning på typ 3.6 V under urladdningscykeln, men för att bli fulladdat ska det upp till 4.2 V. Ett 36 V-batteri har 10 celler i serie (kallas 10S) och behöver följaktligen en laddare som ger uppåt 42 V i utspänning. Laddar man ur batteriet till under 2.5-3 V eller så sväller det upp och blir permanent förstört, laddar man det högre än ca 4.4-4.5 V kortsluter det inuti och självantänder/exploderar. Det finns massa olika typer av litiumjonbatterier men de allra flesta arbetar i ungefär samma spänningsintervall, och kan alltså laddas med samma laddare. Undantaget är Litiumferrofosfat (LiFePO4, även kallat LFP) som jobbar med något lägre spänningar. Dessa har något lägre prestanda (men håller länge och är säkrare) och jag har aldrig sett ett på riktigt så de är inte vanliga kan jag ju säga. Står det 3.6, 3.7, 3.8 V nånstans på batteriet, använd en vanlig laddare för vanliga Li-jonbatterier. Står det något med PO4, fosfat, järnfosfat, LFP eller 3.2/3.6 V, skaffa en specialladdare för denna typ av batteri.

Laddarna märkta med 46.2 V är för 11S-batterier, alltså 11 celler i serie istället för de vanliga 10. 11*4.2 V = 46.2 V. Tror inte jag har nåra såna liggandes, de är mer ovanliga...
  • Har laggt beställningen från Kina på is.
    Om Olle har ett gäng laddare så är det bäst att ta vara på dessa innan man beställer nytt.
    I Gamlestan ligger nu också två batterier som jag behöver testa på något sätt om cellerna fortfarande fungerar.
    @olle tack för den detaljerade beskrivningen.
Sign In or Register to comment.