Vad tänker ni om att byta diskussionsforum?

Jag har haft tanken om att byta diskussionsforumet ett tag nu. Jag har funderat på Discourse och testat det en del (exempel av det jag satt upp här) som liknar det här forumet fast mer användarvänlig och med flera olika funktionaliteter.

Slack också är intressant och det har varit ett mycket populärt verktyg för organisationer, speciellt dynamiska och kollaborativa organisationer så som Solikyl, men det är tyvärr proprietärt och man kan inte hosta det själv. Fast nu hittade jag en open-source version av det som heter Rocket Chat och det ser mycket lovande ut!

Vi måste testa först såklart, men jag ser redan några fördelar med att byta till en självhostad version av Rocket Chat:

- Man kan skapar flera kanaler för att kunna organisera oss bättre kring ett ämne: t ex en privat kanal för kärngruppen (styrelsen + andra), en helt offentlig för nya maträddare som vill anmäla sig, en annan kanal för ambassadörer eller skaffande av samarbete, och en kanal för att koordinera spontana upphämtnigar, mm.
- Det finns som app till alla vanliga mobiler och operativa system (Linux, Android, iOS, Windows)
- Kan fungera som chat, för att förbättra den direkta kommunikationen mellan oss
- Kan vara öppnare och mer inbjudande till allmänheten

Jag vill gärna höra synpunkter och att ni testar runt lite grann. Här kan ni testa: https://solikyl.rocket.chat
Om vi gillar och bestämmer oss för att byta då kan vi hosta en instans själva under domänen chat.solikyl.se till exempel.
Tagged:

Comments

• edited June 11
    Så valet står mellan Discourse, Rocket eller Slack?
  • edited June 11
    eller Riot! hehehe

inte Slack dock...
  • Har redan för många slack konton..

De forum vi har idag är inte helt stabilt med proxy errors osv titt som tätt + att de publicerar IP adresser för inloggade vilket är ett brott mot GDPR...
  • Egentligen var jag mer positiv till Rocket Chat tills jag såg att deras mobilappar inte fungerar så bra. Vill man ha något Slack-liknande så är det nog Mattermost det bästa valet nu. Ingen anledning att köra på Slack tycker jag.

Och egentligen efter att ha testat Riot så är jag mycket mer positiv till dem. Det finns en stabil utveckling, funkar fint på alla devices, och dessutom är federated. Det vore kul att sätta upp en egen instans i Göteborg kanske med hjälp av Fripost eller Digidem Lab och köra alla liknande projekt i det. Jag funderar om tanterna på gratisbutiker inte skulle också kunna använda det t ex.
  • Det är många alternativ att sätta sig in i, men visst de är OO och Matrix baserat..
    https://about.riot.im/why-riot/

Måste ju testas också..
  • ska kolla sen, men vore bättre om de är EU-server baserad
  • De är ju bara att sätta upp de på en VPS inom EU vilket är billigare med Hetzner i Tyskland är ju billigare än Digital Ocean så valet är inte alltför svårt..
  • Jag har i princip ingen erfarenhet av diskussionsforum, så ta detta inlägg som en novis' tankar, men det jag har tänkt på gällande nuvarande forum är att jag saknar överblick. Jag skulle vilja att varje tråd var kopplad till ett ämne och listades under det ämnet så att jag lätt kan se vilka konversationer som hänger ihop. Om jag förstår detta forums uppbyggnad rätt så hamnar diskussionerna bara kronologiskt, vilket gör det svårt att få överblick om jag enbart är intresserad av ett ämne.

T.ex. så ville jag posta mitt senaste inlägg om Kålltorp som en separat tråd under huvudtråden Kålltorp, men det gick inte (vad jag kunde se) så istället hade jag bara alternativen 1. att starta en ny tråd som skulle vara helt losskopplad från första Kålltorp-tråden, eller 2. fortsätta kommentera på existerande K-tråd, fast mitt inlägg egentligen var en ny konversation. Jag valde alternativ 2 men jag tkr inte att det är optimalt, för ngn som kommer in senare i konversationen kan inte lätt se var i tråden som nya ämnet börjar.

Alltså: jag önskar att ett framtida forum ska ha rullgardiner inte enbart för Omverkstans olika projekt (Solikyl, Cykelköket m.m.) utan också för olika kategorier för Solikyl (t.ex. en kategori för de olika kylskåpen, en för hemsidan, en för föreläsningar, m.m.).

Vad tycker ni andra om det?
  • Nuvarande forum har gått ur tiden, tex visas förutom nick / namn den IP adress som användes när inlägget postades för inloggade användare, det står inget i det avtal som ingicks när man skapade loginnet alltså har vi inte medgivande enligt GDPR att göra så. Det kan bli en dyr affär om vi får klagomål varför vi bör byta platform ASAP!

Forumet bör ju ligga under solikyl och alltså inte ha topics från andra föreningar då detta är förvirrande, speciellt för nytillkomna som vill engagera sig.

Det går att använda taggar för att hålla sig till ämnen, men vill man ha delar av det som @Andrea efterfrågar så kan man behöva koda ihop det själv vilket också innebär att man måste uppdatera och underhålla det själv också, alltså en massa jobb jämfört med att använda ett existerane forum plattform.

Vi har tittat på Discourse som forum alternativ och Rocket Chat som ett öppet Slack alternativ.
  • Bra input Andrea! Tanken är just detta, att om vi flyttar till ett annat forum (Discourse t ex), att det blir enbart för Solikyl, och då kan vi dela upp i olika passande kategorier.

Jag har en bra nyhet! Nästa versionen av Karrot ska komma med chat på varje upphämtning! Ni kan testa här: dev.karrot.world

Om de fortsätter med att tillägga flera chat-funktioner på Karrot så är det nog ingen idé att köra på med Rocket Chat, utan bara ha ett eget forum. Det får vi diskutera mer...
  • Hade varit bra om man kan lägga upp bilder i feedback funktionen så de kan visas på webb sidan.

- Nicolas
Sign In or Register to comment.