Efter Vegagatan... Vad gör vi nu?!?

På onsdag har vi sista upphämtning till Vegagatan. På kvällen kommer vi redan flytta kylen förhoppningsvis till Majornas Aktivitetshuset (där Folkkök är).

Mitt förslag för att samordna kommande upphämtningar är följande:

- att den som skriver upp sig först är den ansvariga för att samordna hur upphämtningen ska fungera, vart maten ska ta vägen, hur den transporteras och vart man slänger skräp efteråt.

Vi kan öppna upp mer platser så att vi är typ 4 eller 5 maträddare per upphämtning.
Jag kan t ex ansvara en gång i vecka till att hämta på både Hemköp med elcykel + kärra och köra den till Aktivitetshuset i Majorna. Då skulle jag behöva bara hjälp med att sortera inne i butiken och framme på lokalen.

Andra kan göra samma sak eller välja något annat, t ex att dela ut på torget, men då är det bra med det här systemet att en är ansvarig för samordning.

Förhoppningsvis kommer vi behöver jobba så bara 2 månader tills vi flyttar till Kommersen.

Vad tycker ni om förslaget?

@Nicco @Maxxipac @tomasz @Agnese @MagneG @Disa @Joakim @Sandra @emmej92

Comments

• Jag tycker att förslaget är bra. 4 pers skulle säkert behöva, både för att bära maten och för att sortera/städa. Vi kan begränsa upphämtningarna under dessa två månader till måndag och fredag, med en person på cykel och 3 personer med kassar. Vi plockar från båda Hemköp vid samma körning (samma personer). Och om det funkar för dem och om det är öppet, köra allt till Aktivitetshuset.
    En till modig och stark person som anmäller sig friviligt för att köra med kärran? :-)
  • edited May 28
    Ja, det låtar bra! Jag känner mig inte säker att köra kärrcykel tyvärr så jag kan bara följa med någon. Ska vi ha samma tider för upphämtningar? Och vilken tid ska vi flytta kylen på onsdagen? Danute frågade mig om det eftersom hon jobbar till 17:00 varje dag. Hon kan bara ansluta sig till efteråt.

• Jag kommer nog inte kunna hjälpa till med flytten av kylen på Onsdag.
    Sen så har Andreas flyttat den röda kärran till Gamlestan, så båda stora står där nu.
  • Var skall elcykeln stå och var skall den svarta kärran stå och när har vi en ny sadelstolpe till elcykeln? Det blir svårt att fortsätta hämtningar från Masthugget och Linne utan dessa frågor besvarade. Flytten i sig är inte speciellt komplicerad.
  • cykeln och den svarta kärra kan stå i aktivitetshuset, om inte finns ett bättre förslag. Vad det gäller stolpe så har jag inget svar, men du får gärna ta tag i det
  • De kommer ju sällan in till Cykelköket och det lär ju inte hända nu så de måste köpas in och då jag redan lagt ut för en annan förening så är det inte en option så vi behöver de där tråkiga som heter pengar så kan inte göra nått innan vi får upp bankkontot och pengarna från miljöpriset i Mölndal. Om någon annan kan lägga ut så får de gärna göra det.
  • @Nicco frågade du Andreas?
  • Har inte Shirin en möjlighet att parkera cykeln i sitt hus? Hon bor ju någonstans i närheten av båda hemköp-affärerna.
    Men det skulle funka bra med aktivitetshuset också.
    Vi får kalla aktivitetshuset till ak, så att vi slipper skriva detta långa ord! :-)
  • apropå konto så har Maxime skickat in papperna till JAK (när? för typ en vecka sedan eller mer?), men jag inte hört något från dem. Jag antar att de inte har gått genom än. Kanske kan vi be Studiefrämjandet? Det kan bli snabbare.

Det är bra om cykeln kan parkeras hos Shirin, men kan vara svårare att ha tillgång till det när hon inte är hemma
  • edited May 29
    Vi måste fixa sadelstången, testa att cykla till Linneplatsen och så fort de var en buckla i vägen så böjde den sig en bit så utan en ny sadelstång så utan en ny så spelar de ingen roll vart den står.
  • mått på stolpen: 27.2 x 330 mm
    kanske @tomasz har något i Gamlestan?
  • Jag skrev nu till Hemköp Masthugget (lite sent, vad ska man göra... :P)
    Hej Andreas och personalen!

Under sommaren kommer vi tyvärr ha svårare att hämta upp lika ofta som vi gör nuförtiden, eftersom vi flyttar från nuvarande lokal på Vegagatan till en annan lokal en bit längre bort i Majorna, och bara nu insåg vi att det blir nya utmaningar med transport av maten, att vi kanske inte har så många volontärer som vill eller kan hämta med en lastcykel.

Vi räknar med att vi kan fortsätta att hämta 2 ggr/veckan, på måndag och på fredag, och vi slipper onsdagar f o m nästa vecka. Vi ska göra allt vi kan för att matsvinnet inte samlas i hög i kompostrummet.

I augusti kommer vi ha förhoppningsvis en ny lokal i närheten för att dela ut maten och då kan vi komma tillbaka till den vanliga rutinen. Hör gärna av er om ni har förslag eller synpunkter på hur vi kan sköta det på bästa sättet.
  • Bra mail, det kommer säkert att funka bra.
    Å andra sidan, Shirin vill kanske gå själv på onsdagar och ta mat för sig själv och sina vänner? Bara en tanke.
  • Nu på fredag så hämtar jag och Disa på Masthugget med tidningskärran och levererar till Fixoteket i Majorna kl 12:30, tiden kommer ju att bli senare andra fredagar, men med tanke på att de stänger 18 på Fixoteket så bör en hämtning inte ske senare än 16. Vi kommer att prata med Hemköp om att förvara tidningskärran där.

Hämtningen på Linne hänger fortfarande i luften..
  • Varför hämtar ni inte på både och på en gång? Först till Linné och sen till Masthugget. Jag tror det gör inget om ni kommer dit lite tidigare eftersom de sorterar på morgonen om jag förstått det rätt
  • Jag, Shirin och Emelie har bestämt att gå till Linné kl. 15.00. Om det är mycket mat tar jag en del till Fixoteket. Annars delar vi tre på maten. Det viktiga är att vi inte missar hämtningen.
  • Jag har redan registrerat mig som "samordnare" till denna hämtning. I am the boss!! :-)
  • Vi måste ta bort Vegagatan från Var & När på hemsidan.
  • Idag är det jag och Tomasz som flyttar saker från Vegagatan, ni får gärna göra hämtningen från Masthugget till Fixoteket i Majorna (Slottsskogsgatan 1). Det är bara att ta lastkärran på Vega (ring solikyl fånen, 0728 33 05 77 för att kolla om vi är där) och ta lastkärran, åk med spårvagnanen till Jaegerdorffsplatsen, Fixoteket är några 100 meter från hållplatsen.

Vi kan ju inte bara sluta med leveranserna för att vi inte har Vega kvar..
  • Jag har fixat det redan, kör en bil med Linda och hon tar det till Fixoteket imorgon och lagrar hemma idag (eftersom Fixoteket är stängt idag).

Jag och Maxime försöker fixa ett möte med A-hus i Majorna så kanske hinner vi redan en leverans dit på fredag, hoppas jag.
  • Disa & Emelie hämtar idag, jag hämtar lastkärran från Vega.
  • edited June 17
    Så här tänker jag, nu att vi ändrade upphämtningsdag på både Hemköp från mån till tis... Hämtningar på tisdagar kan åka till Fixoteket och på fredagar kan komma till Majornas Aktivitetshuset. Och då kan vi ha hämtningar på fredagar i samband med hangouts. Vad tycker ni?

Sedan när Fixoteket stänger under juli så kan vi antingen öppna själva eller bara köra till A-hus Majorna. Om vi har tur så fixar vi med Kommersen direkt till juli
  • Det är middsommarafton nu på fredag. Jag såg bara nu att @Disa planerade en hangout på Fixoteket. Jag tänkte aktivitetshuset, det finns ett kök där och plats att sitta. Ska vi inte satsa på det istället?
  • Absolut!
Sign In or Register to comment.