Introduktionsmöte

Hej och tack för stenmötet igår på sandlådan! @Agnese @tomasz @Maxxipac @kristina @Nicco

Det verkar som att vi kom överens om att ha ett regelbundet intro-möte för nya maträddare. Den som anmäler sig på solikyl.se/bli-matraddare/ ska få en inbjudan till Karrot och en förklaring om att hen kan skriva upp sig till ett intromöte på Karrot, och då kommer någon av oss att hålla i det. Eller personen kan bara dyka upp den dagen och tid (då utan garanti att någon av oss kan vara där om man inte skriver upp sig).

Vi har bara inte bestämt hur ofta och vilken dag/tid. Blir det en gång i veckan? Lättast blir nog att det händer antigen förre eller efter en upphämtning. Vad tycker ni?

Comments

• edited May 11
    För de som missade Stenmötet, här kommer några bilder.

"Only wise human can sit on a rock for a long period of time."
    - Human on a rock

image

image

image
    The reason why @Nicco look sp happy in previous photo.

Efter upphämtning, man har redan blivit "frälst" och det blir lättare att ta till sig ny information. Och så slipper man stressa innan pickup.
  • Det är bra om det händer nånting varje vecka så att väntetid blir kortare efter hen skriver upp sig. Jag föreslår onsdagar efter upphämtningen. måndag är en tuff dag och på fredag dricker folk öl.
  • hehe låter bra

Det vore bra om alla i styrelsen kan vara med då och då och hjälpa till. Vi är 6 st + Kristina som var intresserad och det innebär att om alla turas om så behöver en hålla i introduktionsmötet mindre än en gång i månad.

Jag skapar då något på Karrot och jag har skapat det här upplägget för mötet, ni kan skissa där också:
    https://pad.riseup.net/p/TW7HIuyerOF7

• @MagneG bör se den här tråden också
  • jag tänker skicka följande mejl till inaktiva maträddare. Om ni som är markerad i tråden inte säger något, ska jag bara anta att ni är överens, kan vara med och hjälpa till med möten?
    Hej!

Du får denna mejl eftersom du registrerade dig någon gång som maträddare. Nu ska vi börja ha regelbundna introduktionsmöte för nya maträddare och andra intresserade. Vi erkänner att vi har varit ganska dåliga på att ta emot nya intresserade och förklara dem hur saker och ting fugerar. Så är det när man lägger ideell tid och engagemang på det, vi gör vad vi hinner. Men nu kör vi!

Vad

Intromöte där vi presenterar hur hela verksamheter fungerar, svarar på dina frågor och försöker hitta utifrån dina intresse och förmåga hur du kan bäst och lättast engagera dig.

Var och När

På Vegagatan 1 (åtminstone under kommande veckor), varje onsdag kl 18:15

Hur

Bäst om du anmäler dig i förväg på Karrot (kolla Solikyl Vegagatan) så att vi hinner se att du är intresserad och att någon kommer. Har du inte fixat kontot på Karrot eller fattar inte hur det fungerar, hör av dig! Du kan också bara dyka upp, men då garanterar vi inte att någon ska vara där.

Alla är välkomna, gamla som nya! Det händer mycket nu kommande månader, nya samarbete, Solikyl på Vegagatan flyttar... och bara för att sommaren kommer betyder det inte att maten slutar slängas. Ju fler vi är desto mindre matsvinn och mer mat att dela ut. Vi ses eller hörs!

--- English ---

Dear all,

You're getting this e-mail because at some point you registered as a food saver. We're starting to have regular introduction meetings for newcomers and others interested in Solikyl. We recognize that we've not been so good at welcoming new people and explaining them all they need to know. That's how it goes when you do things on a voluntary basis, we do what we can and when we find the time. But now things have changed!

What

At the intro-meeting we present how Solikyl works, answer your questions and try to find the best and easiest way for you to save food or become involved, taking into consideration your interests and skills.

When and Where

At Vegagatan 1 (at least for the coming weeks), each Wednesday at 18:15

How

You should let us know that you're coming by signing up for it at Karrot (check out Solikyl Vegagatan). If you still don't have an account there or if you don't get it, let me know. You can also just show up, but we then we cannot guarantee that someone will be there.

Everyone's welcome! A lot is happening in the following months, new cooperations, we're moving from Vegagatan and just because the summer is coming it doesn't mean that tons of food will stop being wasted! The more we are the more food we can save and share with others. We'll keep in touch!

• edited May 16
    Bra mejl! hoppas det får dem att vakna.

Jag har några punkter för att förbättra hemsidan och hur vi drar nya intresserade till Introduktionsmötet:
    1°) att välja en färg som bättre visar "bli maträddare" rutan med andra när man pekar på texten med musen, annars kan man lätt tycka att det är bara listrutan som gäller.
    2°) tillägga en formulär på "bli ambassadör" sidan också
    3°) tillägga en "kontakta oss" rutan som ses tydligt med Solikyl mejl+Tel
    4°) Sen när folk fyller i formulären, automatiskt mejlet skulle uppmana dem att signa upp på Introduktionsmötet i karrot Solikyl group och visa vägen till detta.
    @tomasz också;
  • edited May 17
    Texten ser bra ut, tråkigt att det blir onsdagar då jag måste vara på Cykelköket Gamlestan. Kanske kan smita en onsdag men under sommaren kommer nog trycket i Gamlestan tvinga mig vara där mer.
    Ni får nog köra detta utan mig.
  • Maxime, det finns en tråd för webbsidan, 2-do lista. Men sådana ändringar är bäst att diskutera och jobba på dem tillsammans i en arbetsgrupp.

Shit, jag glömde att CK Gamlestan var öppet på onsdagar. Jag ser inget problem med att flytta det till måndagar efter upphämtningar. Jag har inte skickat mejlet ännu så det är inte kört, jag ville ha input från alla. Typ mån kl 17:30? Vad tycker de andra?
  • folk som bor i östra GTB kan väl få introduktionsmötet i Gamlestan med Tomasz.
  • Maxxipac said:

folk som bor i östra GTB kan väl få introduktionsmötet i Gamlestan med Tomasz.

Helt sant.

Posta tidigare förslag här:
    http://omverkstan.se/forum/discussion/97/website-to-do-list
  • brunomc said:

Shit, jag glömde att CK Gamlestan var öppet på onsdagar. Jag ser inget problem med att flytta det till måndagar efter upphämtningar. Jag har inte skickat mejlet ännu så det är inte kört, jag ville ha input från alla. Typ mån kl 17:30? Vad tycker de andra?

För min del passar måndagar mycket bättre.

• Maxxipac said:

Hur ska det gå rent praktiskt så att det fungerar smidigt? Ska vi lägga upp intromöte Gamlestan som pickup på Karrot också eller ska jag bara skriva till dem som bor i Östra "kontakta Tomasz och boka möte med honom"?

Det är nog bättre att vänta med intromöte nu tills efter vi flyttar.
  • brunomc said:

Maxxipac said:

Hur ska det gå rent praktiskt så att det fungerar smidigt? Ska vi lägga upp intromöte Gamlestan som pickup på Karrot också eller ska jag bara skriva till dem som bor i Östra "kontakta Tomasz och boka möte med honom"?

Det är nog bättre att vänta med intromöte nu tills efter vi flyttar.
    Håller med. Sen är det nog bra att ha intromöten på ett ställe i början tills vi får in rutinen.
  • Missat den här tråden helt. Hjälper gärna till med mötena när jag kan.
Sign In or Register to comment.