Hur aktivt är det Mölndal?

Hej @Miljöfyndet_Maria ! Synd att ingen av er kunde komma idag för att ta emot priset i Mölndal.

Jag skriver för att jag hörde för några veckor sedan att ni hade tagit bort kylskåpet där, men jag avfärdade det som rykte bara, eftersom ni hade gjort en upphämtning för inte länge sedan. Jag hörde dock detta igen från en främling för ett par dagar sedan och jag undrar då om det är sant? Kan ni ha gjort det utan att säga något till oss? Hur står det till för er, vill ni fortsätta hämta mat? Vill bara dubbelkolla...

Ha det fint!

Tagged:

Comments

• Kylskåpet i Mölndal har gått sönder. Det började med ett konstant, kraftigt brummande och för någon vecka sedan märkte de att den inte höll temperatur. Jag håller utkik efter kyl och frys i bortskänkesgrupperna både i Västra Götaland och Halland men inte lyckats hitta någon än som är i rätt storlek, bara små som är i storleken av en hurts. Just nu delas maten ut från bilen. Är mycket för dem med den nya lokalen just nu men skall inte vara något som påverkar hämtningarna.
  • ok, bra att veta! När sådant händer det är bra att säga till, för vi kan hjälpa till med att hitta. Vi kan t ex posta något på facebook-gruppen för att hitta ett nytt kylskåp, eller fråga runt. Det brukar inte vara svårt att hitta.
  • Tror förhoppningen var att vi skulle lyckas få tag på det ganska fort men verkar inte vara så lätt att hitta (just nu i alla fall). Om ni vill får ni gärna hjälpa till.
  • Jag kommer inte lägga en minut på att hjälpa det hemliga sällskapet.
    Det så kallade "samarbetet" skadar Solikyl-rörelsen mer än det gynnar.

Jag slänger hellre maten än att jag donerar det till männinskor som gömmer sig bakom en datorskärm och kan bara kommunicera via Fakebook.

Det blir bara tydligare att dom mystiska individerna har aldrig förstått vad Solikyl arbetar för och är inte ens intresserade.

Jag kommer inte att ändra min inställning så länge dessa människor vägrar att möta oss som människor.
  • Tomasz, du har nog rätt i att Miljöfyndet borde träffa oss för att att kunna kommunicera bättre och förbättra sin maträddning, och att vara mer rak på saken och säga till när det händer sånt som att kylskåpet går sönder.
    Men det är inte alls konstigt att de inte vill träffas, när varje gång du skriver om Miljöfyndet här så blir det bara anklagelser och påhopp. Jag fattar inte varför du skriver på det sättet på forumet samtidigt som du brukar kommunicera på ett helt annat sätt när man träffas.

Solikyl och Miljöfyndet har kanske svårt att samarbeta eftersom vi fungerar på olika sätt, men kan vi inte då hantera det på ett mer proffsigt sätt istället? Jag tycker att så länge de håller sig till riktlinjer så kan de fortsätta rädda maten under Solikyls namn och att föreningen har som uppdrag att hjälpa till med sådana saker. Men ingen har bett dig specifikt om att hjälpa dem och om du tycker att de bryter mot våra riktlinjer så kan vi besluta som ett kollektiv att helt avbryta samarbetet och utesluta dem från verksamheten. Och så länge de inte fixar ett sätt att förvara maten på ett lämpligt sätt (punkt 2 i vår överenskommelse), så är det ingen idé att de ska fortsätta hämta upp maten. När kylskåpet hittas och de håller sig till riktlinjerna så kan de fortsätta, tycker jag.
  • Men det är inte alls konstigt att de inte vill träffas, när varje gång du skriver om Miljöfyndet här så blir det bara anklagelser och påhopp. Jag fattar inte varför du skriver på det sättet på forumet samtidigt som du brukar kommunicera på ett helt annat sätt när man träffas.
    Vem annars ska ta den rollen?
    Det är jag som har fått stå ut med att "kommunicera" med det hemliga sällskapet vid varje hämtning i flera månader. Jag har påpekat detta sen första början. Mitt tålamod har helt enkelt tagit slut.

Jag skriver det jag tycker om det så kallade "samarbetet" och det gör jag när vi träffas också. Jag fattar inte ens varför vi ska prata med denna Maria som har inget med detta att göra.

Och jag skriver detta öppet för det finns ju inget annat sätt att nå det hemiga sällskapet.
    Vill också att andra ska kunna se hur omöjligt detta "samarbete" är, det är ju ingen annan som ser och vet det jag och Dan har gjort så länge.
    Solikyl och Miljöfyndet har kanske svårt att samarbeta eftersom vi fungerar på olika sätt, men kan vi inte då hantera det på ett mer proffsigt sätt istället?
    Proffsigt? Dont get me started.
    Men ingen har bett dig specifikt om att hjälpa dem
    Det fattar jag också, men genom att birda med min tid och kraft på Mölndal-hämtningar så hjälper jag indirekt det hemliga sällskapet att driva deras business.
  • PS. Om du inte vill att jag ska blanda mig i diskutioner om MF, kommunicera med det hemliga sällskapet utanför detta forum.
  • tomasz said:

PS. Om du inte vill att jag ska blanda mig i diskutioner om MF, försök att kommunicera med det hemliga sällskapet utanför detta forum.

• Miljöfyndet är välkommen att kommunicera med mig. Och om det är så att du inte vill samarbeta med dem så föreslår jag att vi har ett styrelsemöte för att diskutera enbart denna fråga. Detta är ett sätt att hantera proffsigt
  • brunomc said:

Miljöfyndet är välkommen att kommunicera med mig. Och om det är så att du inte vill samarbeta med dem så föreslår jag att vi har ett styrelsemöte för att diskutera enbart denna fråga. Detta är ett sätt att hantera proffsigt

MF vill inte kommunicera, det är det som är problemet.
    Om du definerar proffsigt med byråkratiskt, så visst.

Det behöver inte vara en fråga för styrelsen, "samarbetet" kan fortsätta med då för någon annan ta över mitt ansvar med Mölndal.
  • Att ha ett styrelsemöte (där MF är också inbjudan) betyder att vi har en kommunikation mellan människor som är intresserad eller berörs av frågan för att komma fram till en lösning (också kallad deltagande demokrati, och det är ingen byråkrati i detta). Var det inte precis den typen av kommunikation vi strävar efter, Tomasz, istället för att tjata på digitala verktyg?

Det var mitt sista deltagande i denna tråd. Nu snackar jag bara om detta ämne på telefon eller när man ses
  • Jag tjatar inte på digitala verktyg men på männinskor som använder dom på fel sätt.

Alla är välkommna till våra möten och MF har varit inbjudna från dag ett.
    Hur mycket mer tid och kraft du vill lägga på MF (ett enligt mig icke fungerande samarbete) är upp till er, jag har sagt och gjort mitt i detta.
Sign In or Register to comment.