Solikyl i Härlanda-Munkebäck-Kålltorp

edited April 13 in Solidariskt Kylskåp
Välkomna till forumet @Andrea och @melste91 !

Sist vi träffade med Andrea så skulle hon ta kontakt med ICA Kvantum i Munkebäcken. Och Melissa var också intresserad av att starta maträddning i området. Ni kan väl jobba tillsammans eller på olika fronter (t ex kolla passande lokaler för kylskåp). Håll oss gärna uppdaterade i den här tråden om era försök och hojta till om ni behöver hjälp eller har frågor. Bara kom ihåg att det krävs tålamod och framför allt envishet med att tjata på butiker och få till ett samarbete, men tänk också på vilken impact man har på många människor och på att minska svinnet om man lyckas! ;)

Och dyk upp gärna på Vega då och då för att få mat och snacka lite. På fredagkvällar brukar vi hänga där och laga mat.

Comments

• Tack! Det var trevligt att träffa (några av) er häromdagen!

Jag ska luska lite kring huruvida Ica Munkebäck redan har något etablerat matsvinnsamarbete - pratade m en vän som också brukar handla där som tyckte sig minnas det - innan jag försöker ta kontakt m ägaren. Eller har kanske du koll på det redan, @melste91?
  • Just det! Annars är det bara att komma in och fråga personalen som vilken vanlig kund som helst intresserad av frågan. Det brukar de veta
  • brunomc said:

Just det! Annars är det bara att komma in och fråga personalen som vilken vanlig kund som helst intresserad av frågan. Det brukar de veta

Jo, sant. Jag ska försöka komma ihåg att fråga nästa gång jag handlar där.

• Hej äntligen lyckades jag komma in hit hehe. Jag vet inte så mycket om ica i munkebäckstorget. Men tänkte att jag bor i närheten så vi skulle kunna planera något och sedan försöka gå dit tillsammans ?

@andreashaggarde
  • melste91 said:

Hej äntligen lyckades jag komma in hit hehe. Jag vet inte så mycket om ica i munkebäckstorget. Men tänkte att jag bor i närheten så vi skulle kunna planera något och sedan försöka gå dit tillsammans ?

@andreashaggarde

Javisst, det kan vi göra. När kan du ses för att planera lite?
  • Hej Andrea och Melissa! Hur går det för er, fick ni redo på om ICA har redan ett samarbete?
  • brunomc said:

Hej Andrea och Melissa! Hur går det för er, fick ni redo på om ICA har redan ett samarbete?

Hej igen! Jag har inte fått nåt svar från @melste91 så det har inte hänt så mkt. Jag har iofs haft mkt annat att göra ändå, men vore bra att planera in detta så det blir gjort.
  • Hej igen. Jag har också haft mkt i vardagen Jag föreslår att vi träffas på tisdag och pratar igenom det? Mvh melissa
  • melste91 said:

Hej igen. Jag har också haft mkt i vardagen Jag föreslår att vi träffas på tisdag och pratar igenom det? Mvh melissa

Ok, @melste91. Jag ska vara kl 18 vid Järntorget så det är om vi ses innan dess. När kan du? Och var vill du ses?
  • Fint! Jag är nyfiken och vill höra vad det blev sen. :) Hojta till ifall ni har någon fråga eller behöver hjälpa med något
  • jag kan när som.. men vad sägs som kl 13? plats kan du bestämma !
  • melste91 said:

jag kan när som.. men vad sägs som kl 13? plats kan du bestämma !

Ok, då föreslår jag på Kåken, i cafédelen. Ses där kl 13?
  • Perfekt :)
  • melste91 said:

Perfekt :)

Bra, då ses vi på tisdag kl 13 på Kåken!
  • melste91 said:

Perfekt :)

Hej Melissa! @melste91

Jag åker till Kåken strax. Tänkte bara lämna mitt nr om nåt krånglar för dig: 070-605 35 89.

Vi ses snart!
  • Hej @brunomc och alla andra Solikyl-volontärer!

Igår träffades Melissa (@melste91) & jag för en liten planering för nästa steg. Vi kom fram till att jag till på tisdag ska ha tagit en första kontakt med Ica Kvantum Munkebäck för att fråga om ev existerande matsvinnssamarbete, och att Melissa ska skriva ihop ett litet "hisstal", dvs en kort text om vad vi ska säga när vi väl går till butiken för att sälja in Solikyl.

Idag var jag i butiken för att handla, och frågade då personalen om detta med samarbete. Den jag pratade med sa att de i dagsläget har ett samarbete med någon som hämtar bröd (hon kom inte ihåg vilken aktör det var) men inget mer.

Sen fick jag tag på ägarens mejladress. Jag ska mejla honom innan tisdag som ett första kontaktförsök med honom. Så håll tummarna för att jag får (ett positivt) svar!

Ha en fin eftermiddag!
  • Underbart!! Jag är väldigt nyfiken på att höra deras reaktion. Melissa får jättegärna dela här sitt hisstal för det kan vara väldigt användbart för andra tillfälle. Jag har länge velat skriva en guide för ambassadörer och en sådan kan ingå i guiden.
  • här kommer hisstalet, med reservation för upprepning och felstavnin. kom gärna med synpunkter :)

Hej!

Vi heter X och Y. Vi kommer ifrån Solidariskt kylskåp som är ett öppet kollektivt, icke-kommersiell verksamhet och en del av Food-sharing rörelsen. Ni kanske har hört talas om oss?

Vi har som vision att bidra till en mer hållbar och solidarisk stad genom att engagera oss i miljön och minskandet av det stora svinnet som sker i både hushåll och butiker. Att det slängs ofantliga kvantiteter av mat är ingen nyhet.

Vi vill också med verksamheten främja till att stärka en delningskultur kring livsmedel som är lämplig för konsumtion, men som annars slängts i soptunnan. Vi minskar därmed matsvinnet samtidigt som vi ger folk möjligheten att solidariskt hjälpa varandra genom att bli maträddare.

Vi i Sol-i-kyl tycker helt enkelt att det är allas ansvar att värna om miljön och tror på att vi tillsammans kan arbeta mot ett mer hållbart samhälle och värna om vår jord.

Vad vi gör är att vi som skapar samarbeten med olika butiker, restauranger och andra aktörer.
    Vi har volontärer som kommer och hämtar upp överflödig mat på bestämda tider som vi sedan levererar till närmaste solidariskt kylskåp. Där delar vi ut maten till alla som vill ha, och det brukar vara väldigt uppskattat och ta slut snabbt. Vi riktar inte in oss på någon särskild målgrupp utan till oss kommer alla typer av människor som gemensamt är maträddare.

Den mest relevanta frågan för våra samarbetspartnerns brukar vara kring matsäkerheten, där kan vi garantera säkerheten då vi delar butikernas strävan efter att att noggrant följa livsmedelsreglerna. I Sol-i-kyls community har vi erfarna maträddare som noggrant sorterar och kontrollerar maten.
    Vi tar därmed fullt ansvar för säkerheten av maten som hämtas av er och delas ut. Det har aldrig hänt under Sol-i-kyls tid (ett år av regelbundna leveranser) att någon blir magsjuk av maten som plockades ur våra utdelningsställen och inte heller i andra länder som applicerar samma modell på en ännu större skala.
    Med denna beprövade modell erbjuder vi i Sol-i-kyl er ett effektivt alternativ i kampen om matsvinnet, men som inte är allt för krävande för er då vi anpassar oss till ert arbetsflöde, hämtar upp, sorterar avfallet och själva delar ut maten.

Vi har idag etablerade samarbeten med bl.a., hemköp i Linnégatan & Masthugget samt andra aktörer vid behov.

Om ni väljer att också bli samarbetspartners med oss bidrar ni som sagt inte bara till minskning av matsvinnet, ett mer solidariskt och hållbart samhälle utan också till en rad andra fördelar så som:
    Minskade kostnader för er avfallshantering
    Goodwill, din butik syns hos vår målgrupp, på sociala medier och nyhetsartiklar
    Långsiktig kundrelation. Flera som hämtar från våra kylskåp säger att de börjat handla oftare hos våra samarbetspartners.

Vi är säkra på att ni delar våra värderingar och arbetar aktivt för att minska den ohållbara miljöpåverkan svinnet utgör och vi hoppas på att kunna inleda ett samarbete med er.

• Innehållsmässigt så är det mycket bra, men vad det gäller längd är det mer som ett Fidel Castrostal än hisstal. hehehe
    Skämt åsido, jag menar att man hinner inte säga så mycket på en gång på butiksgolvet och förmodligen skulle tröttna eller bli avbruten av lyssnaren, men vi kan använda alla dessa punkter som argument ifall frågan ställs.

Det är en utmaning att "pitcha" idén på ett par minuter bara och på första kontakten så vi måste lyfta det viktigaste och minimala först, kanske på bara 2 eller 3 meningar och sedan bara följa med beroende på hur samtalet utvecklar. Av dem punkterna ovan som jag skulle behålla i en mycket förkortad version är:

1 - Vem är du, vilken org du representerar; 2- vad vill du: erbjuda lösning till matsvinnet och boka ett möte med butikschefen för att diskutera samarbete; 3 - Vad är Solikyl: kort om hur vi fungerar och poängtera att vi redan har ett par etablerade och fungerande samarbete.
  • Uppdatering: för några veckor sedan etablerade vi den första kontakten med butiksägaren. Andrea skickade ett mejl som kund och han lät positiv, men sedan svarade han inte mejlet från Solikyl. Igår ringde jag och lyckades boka ett möte. Det blir nästa vecka.
  • Hej!

(Jag tänker att det i fortsättningen kanske är bäst att vi för alla diskussioner om Solikyl i Kålltorp här i forumet och inte via mejlen. Detta eftersom det är lätt att glömma att svara alla när man replikerar på mejl. Är det ok om vi gör så, @brunomc och @melste91?)

Nu har jag inlett arbetet med att hitta en lokal för ett kylskåp i Kålltorp. Jag kontaktade en bekant, Cornelia, som jobbar som programproducent på Kulturhuset Kåken, och frågade om hon visste vart vi kan vända oss för att prata kylskåpssamarbete där. Hon svarade såhär:

Överlag så finns det en rätt så påtaglig obalans mellan behovet av lokal och den mängd lokaler som finns tillgängliga, även inom förvaltningens verksamheter. Det vore förstås väldigt bra att kunna ha ett solidariskt kylskåp på Kåken, av flera anledningar, men huruvida det är möjligt att lösa vet jag faktiskt inte. Den lösning jag kan se är om en i så fall kan samverka med framtida kaféentreprenör, då det lokalmässigt är det bästa tänkbara alternativet.

Hur det blir med kaféet i övrigt framöver har vi ingen aning om i nuläget, utan det är som sagt något som min chef får ta itu med när hon återkommer efter semestern. Så hör gärna av er till henne (karin.fredriksson.franzen[at]orgryteharlanda.goteborg.se), det är nog det enda konkreta och säkra svaret i nuläget!

Hon skrev också att Karin F har semester till mitten av juli.

Med anledning av detta svar så har jag några frågor:
      1. Visst hade du, @brunomc kontaktat Kåken redan för att få reda på vem vi ska vända oss till? Var det då Karin Fredrikssons namn du fick som svar?

2. Vilka specifikationer/krav har vi på en framtida lokal? Vad behövs? Jag tänker att det vore bra om jag har en färdig lista med behov inför ett samtal med K om detta. Kök, toalett, kvällsöppettider, el, bord etc - vad är jätteviktigt att ha och vad är inte viktigt?

3. Om de föreslår något i anslutning till kaféet, är det något vi kan ens tänka oss, eller skulle eventuella hygienkrav på ett restaurangkök hindra oss från att dela lokal m dem?
    Trevlig midsommar!
  • Bra Andrea! Jag tycker det är bra att hålla kommunikationer här.

Här är svar på frågorna:
    1 - Det var hennes namn jag fick! Jag har t o m ett telefonnummer

2 - Vi behöver en lätt tillgänglig yta där vi kan placera två kylskåp, en hylla, ett bord för sortering av mat och en soptunna/behållare

3 - Det där är jag mer skeptisk till, men jag funderar på om Resursrestaurangen/Folkkök skulle vara intresserad av att driva något där i samverkan med oss... Jag ska ta upp frågan till dem. Vad tror du @Pontussilago ?

I övrigt så tycker att det blir bra att försöka att få till ett möte när chefen är tillbaka, förberedda lite olika argument och hänvisa dem kanske till Fixoteket Majorna för att kolla hur det fungerar där, eftersom det är också en kommunal verksamhet.

Jag tänker att vi kan fördjupa oss på mötet på tisdag, det blir första punkt på dagordningen. Ses vi där? :)

Trevlig midsommar!
  • brunomc said:

1 - Det var hennes namn jag fick! Jag har t o m ett telefonnummer

Vad bra, då vet vi iaf att vi har rätt mottagare att vända oss till sen.
    brunomc said:

2 - Vi behöver en lätt tillgänglig yta där vi kan placera två kylskåp, en hylla, ett bord för sortering av mat och en soptunna/behållare

Finemang!
    brunomc said:

3 - Det där är jag mer skeptisk till, men jag funderar på om Resursrestaurangen/Folkkök skulle vara intresserad av att driva något där i samverkan med oss... Jag ska ta upp frågan till dem. Vad tror du @Pontussilago ?

Hm, menar du om Folkkök etc skulle driva caféet på Kåken? För det är alltså en upphandlad verksamhet med en entreprenör som driver café där typ 7 dgr i veckan. Deras nuvarande entreprenör har just gått i konkurs.
    brunomc said:

I övrigt så tycker att det blir bra att försöka att få till ett möte när chefen är tillbaka, förberedda lite olika argument och hänvisa dem kanske till Fixoteket Majorna för att kolla hur det fungerar där, eftersom det är också en kommunal verksamhet.

Jag tänker att vi kan fördjupa oss på mötet på tisdag, det blir första punkt på dagordningen. Ses vi där? :)

Ja, jag har tänkt komma på tisdag, med reservation för om jag fortfarande är lika däckad i min segdragna förkylning, men det har jag svårt att tro.
  • Andrea said:

Hm, menar du om Folkkök etc skulle driva caféet på Kåken? För det är alltså en upphandlad verksamhet med en entreprenör som driver café där typ 7 dgr i veckan.

Just det, då är det ingen idé om det är ramen för verksamhet. Bara om de kan tänka sig ändra format och använda lokalen till andra syfte...

Krya på dig!
  • brunomc said:

Just det, då är det ingen idé om det är ramen för verksamhet. Bara om de kan tänka sig ändra format och använda lokalen till andra syfte...

Krya på dig!

Jag har svårt att tro att de skulle vilja det eftersom det är typ personalrestaurang för stadsdelsförvaltningen, men nu killgissar jag. :wink:

Tack!
  • Förutom kaféet finns det andra lokaler på Kåken såsom ett kök som hyrs ut av Nicklas Tränk på deras hemsida. Kanske kan det vara möjligt att bara ställa kylskåpet där.
    Men visst kan det vara också bra tillfälle att ändra format till folkkök+solikyl.

I övrigt vad tycker ni om Gratisbutiken Knutens som ligger på cykelavstånd, om nån känner den lokalen?

@Andrea, ingen fara, det löser vi med konferenssamtal om förkylningen tvingas dig att stanna.

• Maxxipac said:

I övrigt vad tycker ni om Gratisbutiken Knutens som ligger på cykelavstånd, om nån känner den lokalen?

Jo, vi pratade lite om MiK-Knuten men de har en väldigt trång lokal, och deras gratisbutik är (om de inte ändrat lokal sen jag senast var där) jätteliten så det funkar inte att ha ett kylskåp där tyvärr. Däremot tänker jag att vi kan prata med dem ifall Kåken inte har möjlighet att husera oss, för att se om de vet andra lösningar i området. I vilket fall tänker jag att det är superbra att ha samarbete med lokalt föreningsliv, för att sprida infon om Solikyl.

Sign In or Register to comment.