Event: Barnfestivalen i Lerum. Ska Solikyl vara med?

Vi har fått en förfrågan från Barnfestivalen om Solikyl vill medverka på ett hörn.
Kan vara bra tillfälle att nå ut till barnen innan dom blir förprogrammerade till konsumtionsslavar.

Vi bör diskutera detta inom gruppen och bestämma om vi vill vara med.

Beskrivning av eventet:

Barnfestivalen ett hållbart evenemang!
Den 9 september på Nääs i Lerums Kommun söker vi samarbetspartners på en hållbar festival för barn.
Solikyl skulle kunna medverka med ett kylskåp, göra räddad smoothie och barnen kan ta med sig sådant de inte vill äta själva och lägga i kylskåpet om de vill samt prata med Solikyl-medlemmarna om varför mat slängs i samhället och hur man kan ta tillvara den på bästa sätt.

Mer om arrangemanget:
Lerums vision är att bli Sveriges ledande miljökommun 2025. Barnfestivalen är en del i att nå det målet. Självklart tycker vi! Barnfestivalen är ett stort evenemang och vi tänker hållbart i alla delar, som materialval, transporter och mat.

Barnfestivalen jobbar för långsiktig hållbarhet, ekologisk, ekonomiskt, socialt. Vi vill att medarbetare, besökare, deltagare, samarbetspartners och sponsorer arbetar hållbart genom sina val av utbud, produkter, transporter med mera. Vi vill att du som besökare och deltagare ska inspireras till ett hållbart tänkande. Därför har vi valt att lyfta fram hälsosamma fritids- och kulturaktiviteter.

Vi har också valt att stödja lokala organisationer och verksamheter för att stärka den sociala hållbarheten. Program­punkterna har valts för att stärka det lokala förenings-och kulturlivet. Kulturaktörer och etablerade kulturinstitutioner medverkar också på Barnfestivalen.

Hela programmet läggs upp här i juli och i augusti kommer alla i Lerums kommun också få en barnfestivalbilaga hem i brevlådan. Bilagan kommer också att finnas på biblioteken i Lerum och KomIn, Lerums kundcenter.

Comments

• jättefint! tycker absolut vi ska vara med! Men så långt i framtiden är det svårt för mig personligen när själv ska jag ha ett barn att ta hand om, så jag kan inte lova direkt nu.
  • Tycker samma sak, vi borde absolut vara med. Då får vi också ett bra samarbetspartner, de vill ju stödja lokala verksamheter.
  • Fantastiskt initiativ! Är definitivt på, grymt nyttigt för barn att lära sig om konsumtion när de bombarderas konstant av reklam på film och tv
  • edited May 30
    Fick precis ett mail ang. medverkan på Barnfestivalen:
    Hej!
    Har ni hunnit diskutera hur ni kan medverka den 9 september?
    Om vi trycker en speciell barnanpassad broschyr och vad ni vill göra där?

Kram
    VI bör nog ta upp detta på en träff asap. och svara.
  • Det verkar som att de som bekräftade sitt närvaro är hittills Tomasz och Magne (lite oklart från Sandras svar om hon är med eller inte). Själv vill jag, men avstår från att bekräfta just nu, utan jag väntar till datumet närmar sig. Om det finns minst en person som är beredd att anordna det så räcker det för att Solikyl tackar ja, men ju fler desto bättre!

Frågan nu är vad Solikyl ska göra där: ett kylskåp låter kanske för mycket men om det går att fixa massa frukter för smoothies då är det en bra idé! Kanske vi kan fråga de som arrangerar festivalen om de kan ge oss någon bra kontakt till en butik där? Kanske finns en affär som medverka eller sponsra festivalen? Då blir det lätt!
  • Jag svarade att vi kommer ta upp detta under mötet den 30e.
    Själv kommer jag nog inte medverka då jag har cykelköket den dagen.

Tycker dock att tilfället är bra för att lära barnen viktig kunskap.
    För dom flesta vuxna barn som kommer till Solikyl är det redan dött lopp.
  • Jag själv känner mig inte redo att vara med och hjälpa. Tycker det verkar både svårt att genomföra (frukt, smoothie......) och förklara för barn. Även om det är förstås viktigt.
    Vad jag skrev tidigare ang. att de vill stödja lokala verksamheter är inte heller säkert, de finns ju i Lerum. Men som sagt, tror inte att jag tar mig till Nääs för detta. Och helt omöjligt att säga vad man gör 5 månader i förväg.
  • Nu glömde jag ta upp detta näg vi träffades sist, får bli nästa gång, plus detta:
    http://omverkstan.se/forum/discussion/301/event-kungaelv-planeten-och-solikyl
  • Går vi vidare med detta?
  • edited June 16
    Fick ett nytt samtal från Lena om detta igår och hon undrade igen om vi vill medverka så att dom kan planera programmet.

Eftersom dom flesta var positivt inställda till att medverka så bekräftade jag detta, men att inehållet från våran sida är lite för tidigt att presentera nu.

Lena kommer att kontakta mig igen i augusti, så vi har tid att planera innehållet.
    Efter dagens intromöte så tänker jag att Sereno och hans filmprojekt skulle passa perfekt att ha med under detta event.
  • Jag kan nog va med och göra praktiska saker runt detta, låter svårt att förklara för barn dock, så bara om någon annan e med. Vill inte bekräfta eftersom jag inte spikat datumen för annat jag ska göra, men allra troligast kan jag.
  • edited June 17
    Tänker att Sereno var ju intresserad och har 2 barn är rätt person för att förklara för barn!

De har en blogg sida där man får reda på lite mer, enligt programmet är det söndagen den 9 september mellan kl 11 - 16:
    https://barnfestivalen.wordpress.com/category/program/

Vem kan då?
Sign In or Register to comment.