Processen 2018

Emma uppdaterar här och ställ gärna frågoroch diskutera

Comments

• Förra veckan träffade jag Älvstranden om Kommersen och området runt omkring. Vi har påbörjat en dialog om detta kan vara intressant. Håller er uppdaterade!

Tobias från 3Dreamers påminde mig om den tomma gamla Lidl-lokalen på Stigbergstorget, så han ska kolla upp vem som äger den idag. Värd att ta kontakt med.

Träffade Mikrofabriken idag och de kan ha plats för förvaring tills vi hittar ny lokal.

Har även pratat om ett rivningskontrakt på ett stort magasin i Frihamen då genom Älvstranden, denna dialog pågår fortfarande.

Fick nys om en stor tom lokal på Hisingen idag, oklart om den är värd att kolla upp mer. Avvaktar.

Projektavtalet drar ut på tiden ytterligare nu är beskedet till 16 mars. Vi har dock fått ok att ta kostnader ändå från Vinnova men oklart om vi vågar tills vi vet att vi får medel för hyra. Dyker en sitation upp där vi kan få hyra så får vi ta det då.
    Dessa medel är avsatta för 2018-2020. Genom projektet har vi även en ingång till Södra Älvstranden och det som skall byggas där.. Ex. ev. ett Kommersen 2.0
  • Senaste uppdatering:
    Projektavtalet är fortfarande inte klart. Några aktörer i GBG har ännu inte skrivit på avtalet och Göteborg fick några dagar till på sig av Vinnova. Sedan är det komplettereingar som vi hoppas Vinnova ska godkänna. Kan berätta mer om projektet när vi ses på stormötet. Deadline just nu för ovan är 28 mars.

Angående lokalen har jag träffat Göteborgs Stad/Sharing City Göteborg och Älvstranden för att presentera ett förslag att slå ihop oss med Kommersen. Älvstranden är mycket positiva och ska nu prata ihop sig internt och kalla till möte med byggbolagen i Södra Älvstranden och samtidigt starta en dialog med Riksbyggen som äger Kommersen fastigheten. Företaget som idag hyr Kommersen för loppis är öppna för nya förslag och det blir nästa steg at prata med dem men först ska vi prata med byggbolagen. Så ambitionen nu är att ni som är Omställningsverkstan idag och några till grupper/föreningar som behöver verksamhetlokal kan samutnyttja denna yta med Kommersen och då bli startskottet för Folk Space. Men som sagt så berättar jag mer när vi ses.

Jag ska kolla på ett datum i början av april där jag kallar in till möte både om lokalen, flytten och annat. Mailar ut inbjudan till detta stormöte :)

Inte hört något än ang. Lidl-lokalen från Tobias
Sign In or Register to comment.