Elcykel

Vi fick en hopfällbar elcykel donerad till cykelköket i fredags, och cykelköket har gått med på att ge den vidare till solikyl. Den står i hörnet vid Niccos dator, fungerar men behöver pysslas om lite (bör byta bromsklossar och ställa in bromsarna till att börja med). Jag tänkte även sätta på en dragkrok så man kan koppla nån av cykelkökets kärror på den. Med cykelslangar/spännremmar kan man lasta kanske 4 bananlådor på en cykelkärra, alltid något. Jag tänkte pyssla lite med den nån gång den här veckan, kanske på fredag.

Comments

• skitkul!
    Låt oss pysssssla!

Sen blir nästa steg det:
    image
    fyrhjulig elcykel

och sen...
    image
    t.o.m sova med lådor...hehe

• Whee, det var jag som var i Motala och levererade den cykeln till trafikingenjören där! :)
  • edited February 9
    Det var en bra tajming eftersom vår lastcykel blev stulen igår eller förrigår :(
  • edited February 12
    Ja, lite tur i oturen där alltså!

Jag anser att vi behöver en kätting / stålvajer mot gallret eller elementet för att undvika att någon tar med sig den, det har ju hänt med tidigare elcyklar som donerats i detta syfte.
  • @olle vet du vad en sådan fyrhjulig lastcykel kostar?

Misstänker att den kostar 5 gånger som en bra begagnad bil och är omöjligt att ha den parkerad på gatan utan att den blir stulen.

Jag skulle hellre sattsa på en trehjulig med elmotor som kineserna kör

Eller om ni får igenom ansökan med pengar uppifrån, så sattsa ist på en eltransportfordon som husvärdarna kör runt med. Dom kan man köra på alla småvägar som cyklar och kan dra mycket last.

Det är lättare att slösa skattepengar på dyra maskiner speciellt om man kan dra till med det miljövänliga argumentet.

image
  • För det första: det existerar inte något sådant som en "bra" bil, det är en självmotsägelse.

Ja den kostar 5 ggr så mycket som en bil i inköp, 100 000. Ändå blir det billigare än en äcklig bil rätt fort, troligtvis redan första året. Räkna på vad bensin, trängselskatt, P-plats, försäkring, besiktning och underhåll/reparationer kostar, rätt många tusenlappar varje månad.

Ang stöldrisken kan man väl låsa den, som vilken bil eller cykel som helst. Eftersom man alltid tar med sig batterierna in blir den rätt klumpig att cykla iväg på om man väl sågat upp låset...

Dessutom får vem som helst framföra den, inget körkortskrav. Och du kan köra och dricka öl samtidigt, mkt viktigt! :p

Som du säger är det enklare att få skattemedel att "slösa" om man försöker göra något samhällsnyttigt, det om något talar ju starkt för att söka pengar för att köpa lastcyklar. Jag misstänker att en sån där golfbil på bilden ovan kostar en liknande summa, men är betydligt svårare att reparera t.ex.. Plus parkeringsplats. Plus att den är mycket klumpigare, troligtvis även långsammare än en lastcykel.

Har du tid och resurser att bygga nåt själv så hjälper jag gärna till. Jag saknar dock en lämplig lokal framförallt för att svetsa i. Delar (motorer, batterier) har vi redan så hade nog kunnat slippa köpa det mesta om vi använde t.ex. gamla cyklar o svetsa ihop något av.
  • Elcykeln går bra att använda, jag bytte bromsklossarna och satte dit en dragkrok så det går att koppla den lilla svarta cykelkärran på den.
  • olle said:

Elcykeln går bra att använda, jag bytte bromsklossarna och satte dit en dragkrok så det går att koppla den lilla svarta cykelkärran på den.

Jag lånade hem den lilla elcykeln för att testa hur den känns på längre sträcka.
    Bromsarna är fina men elmotorn kändes lite seg, har dock inte testat med kärra för att se hur den klarar extra vikt.

Jag kör tillbaka den på Fredag.
  • Hehe, förvänta dig ingen raketkänsla av den cykeln. :)

Kan eventuellt vara så att motorn skulle bli lite piggare med ett nytt batteri. Jag kan nog få ihop ett batteri till den genom att plocka ihop delar från trasiga, men kommer nog att ta ett litet tag att få ihop det. Den var på 24V väl...
  • Laddaren står de 24V på, men någon bör dubbelkolla vad de står på batteriet.

Jag låna den andra till mötet i Fixoteket, det tog typ 8 minuter och skivbromsarna känns väldigt bra att ha! :)
  • Nicco said:

Laddaren står de 24V på, men någon bör dubbelkolla vad de står på batteriet.

Jag låna den andra till mötet i Fixoteket, det tog typ 8 minuter och skivbromsarna känns väldigt bra att ha! :)

Den stora måste det va lite mer drag i, akta så du inte vänjer dig.
  • De är redan försent! :)
  • Ok så Andreas har alltså fixat en elcykel till, som vi säkert får låna. Jag funderar på ett bra sätt att fästa det stora röda släpet i den, lämpligtvis i sadelstolpen.

Använd ABSOLUT INTE 24 V-laddaren till batteriet till den cykeln, den laddaren kan garanterat inte ladda 36 V-batteriet och kan eventuellt förstöras (som i självantända i en stor blå blixt) eftersom den inte alls är gjord för den spänningen (ett 36 V Li-jonbatteri ger uppåt 42.5 Vnär det är helt fulladdat).
  • Btw, jag tog inte in den lilla el-cykeln igår som om någon undrar är den fortfarande i Gamlestan. Kanske cyklar in på Måndag.
  • Kan du kolla om de står 24 eller 36V på batteriet?
  • Nicco said:

Kan du kolla om de står 24 eller 36V på batteriet?

Output: 24V / 10Ah
Sign In or Register to comment.