Solikyl @ Vetenskapsfestivalen?

Hej Solikyl!

Vi har fått möjligheten att skapa innehåll i självaste NORDSTAN under Vetenskapsfestivalen 2018.
Vi har 6 st stationer/bord som skall bemannas alla dagar under festivalen. Vad tror ni om att ha ett kylskåp på plats alla dagar, som vi gjorde på Kulturkalaset fast fler dagar helt enkelt?
Hemköp finns ju precis jämte, kanske kan en samarbeta under dessa dagar? Eller Saigon exempelvis.
Vi skulle kunna låna ett mindre kylskåp isf ex. från Cykelköket i Gamlestan. Jag hjälper till med transport av kylskåpet om det behövs. En station är ganska stor så jag tänker att ni skulle kunna dela med ett cykelkök, ska skicka en förfrågan till dem också.

Jag skulle snarast behöva veta om ni vill ha ett kylskåp på plats och bemanna en station tillsammans med något cykelkök? Jag måste ge ett programförslag på söndag.

Jag såg att ni har öppet på mån, ons och fre på vegagatan. Så vad sägs om att medverka på vetenskapsfestivalen tors, lör och sön? Ni kan självklart medverka ons och fre också om ni vill..
Tider som skall bemannas: ons-fre 10.00-20.00 och/eller lör-sön 11.00-18.00. Antingen kan en bemanna hela dagar eller bara pass. Ett pass är 2 tim, 10.00-12.00, 12.00-14.00 etc..

Detta är ett ypperligt tillfälle att visa att det finns alternativ till slit-och-släng och nå den breda massan..

Jag skall också föreslå för Vetenskapsfestivalen att vi vill arrangera ett panelsamtal "Matsvinn - Tillsammans räddar vi maten". Där önskar jag att någon från Solikyl medverkar? :) Tänkte fråga Resursrestaurangen, Värt, Stadsmissionen/Räddningsmissionen också att medverka i panelen.

Så här marknadsför vi vår del av Nordstan:

MAKE/SHARE/REPAIR/ACT – Kollaborera mera
Här delas kunskap, repareras prylar och gammalt blir nytt! Lär dig om att återbruka, skapa, bygga, 3D-printa och möt den lokala kollaborativa rörelsen som främjar att hyra, dela, byta, låna och ge.
Föreningslivet är en plats för gemenskap och en möjlighet att utöva sina demokratiska rättigheter och stärka demokratin lokalt. I Göteborg tar många saken i egna händer för att i grupp förändra och påverka samhället. Träffa grupper som driver utvecklingen framåt som ett vi – kanske hittar du en ny gemenskap.

Comments

• Brunos svar från tidigare mail: Hej Emma och Solikyl-gänget!

Jag tycker det är en bra idé, men personligen är jag lite allergisk mot Nordstan och sådana sammanhang, så inte speciellt sugen på den biten... Däremot medverkar jag jättegärna i ett panelsamtal! Nån annan som vill hacka på?

Vi får gärna använda forumet för att ta upp sådana frågor tycker jag. Alla som är med i mejlet är där och kan bli "taggad". Det blir dokumenterad och lättare för att undvika mejlöverflödet.

Ha det fint!
  • edited January 17
    Hehe, jag säger som Bruno, jag pallar nog med den miljön i kanske max 2 timmar. Det stället alltså... Men panelsamtal däremot låter ju super, jag e på! Vore intressant om ni kunde få med nån från "det andra lägret" men det kanske är svårt. Åsa Domeij? :)
  • olle said:

Vore intressant om ni kunde få med nån från "det andra lägret" men det kanske är svårt. Åsa Domeij? :)

Faktiskt!
  • edited January 23
    Samma här, pallar inte att stå i Nordstan/Femman eller någon annan shopping-kyrka för att rädda ett fåtal med dåligt samvete.

Annan sak vore en aktivistaktion där vi sprider propaganda eller på riktigt ockuperar den publika platsen dom stulit på lagligt sätt, men inte på deras vilkor [punkt].
  • Håller med totallt. Dessutom krävs det mycket energi att få uppmärksamhet av lobotomiserade folk i stämningsmode "köpa, titta o köpa" och förklara för dem grundläggande idéer bakom Solikyl som går emot Femman affärsmodel.
  • Är det ok om jag ordnar med ett kylskåp och en karta som visar vart kylskåpen finns i stan? Alltså ni behöver ej vara på plats? Får jag lov att kontakta den konstnären från HDK som gör ett projekt om er, om hen skulle vilja visa en del av det?
  • EmmaÖ said:

Är det ok om jag ordnar med ett kylskåp och en karta som visar vart kylskåpen finns i stan? Alltså ni behöver ej vara på plats? Får jag lov att kontakta den konstnären från HDK som gör ett projekt om er, om hen skulle vilja visa en del av det?

Menar du @Agnese ? Om hon eller nån annan vill vara där och representera Solikyl, självklart. Tänk bara på att om ett kylskåp eller något om Solikyl ska synas där så är det bra att det ska finnas någon av oss där som kan presentera och tala om det.
  • edited January 31
    Hej! Ja, jag kan göra en sådan karta. Men jag förstår inte varför det är dåligt att presentera Solikyl i Nordstan. Det är Vetenskapsfestivalen, inte en shoppingsfestival, eller? Är det för att affärerna hjälper till att organisera det?
  • Hej @Agnese ! Vetenskapsfestivalen (har inget med shopping att göra) arrangeras av Göteborg & co och vi på Studiefrämjandet har fått möjlighet att skapa ett visst innehåll på deras arena i Nordstan. Personligen tycker jag detta är en ypperlig chans att nå många människor, vilket är förutsättningen om en vill förändra samhället och skapa opinion kring matsvinn men respekterar för fullt om en undviker Nordstan, är ju väldans stressigt där eller inte vill vara med..

Jag kommer göra en karta för olika ex. karta över alla cykelkök, gratisbutiker etc. Om vi visar SOlikyl så tänkte jag även göra en karta över samtliga Solikyl i gbg.

@brunomc tolkar jag det rätt att om vi visar Solikyl måste någon av er eller någon annan som kan om Solikyl vara på plats hela tiden eller räcker det att vi som arbetar där den dagen kan svara på frågor om det? En tanke var att @Agnese kanske ville visa/berätta om sitt examensarbete och i anslutning till det visar vi en karta över Solidariska kylskåp på en karta och att det finns flyers etc. om er. Samt är vi några som arbetar där som kan berätta om någon frågar oss. Men vi kommer inte lyckas bemanna bordet med solikyl alla tider är ju heldagar ons-sön 18-22april. Så får vi lov att visa upp Solikyl utan att någon står och bemannar det hela tiden?

@Agnese om du vill finns det en monterplats, ett bord i Nordstan för samtliga dagar ons-fre 10.00-20.00, lör-sön 10.00-18.00, 18-22 april. Om du vill får du gärna visa upp något kring matsvinn där och bemanna bordet några tider. Vi vill belysa matsvinns-problemet på detta bord och ett sätt var att visa upp Solikyl, som ett positivt exempel men samtidigt lyfta diskussionen om matsvinn.

Ring mig om du vill ellelr skriv här :) 0760 316521
  • EmmaÖ said:

Hej @Agnese ! Vetenskapsfestivalen (har inget med shopping att göra) arrangeras av Göteborg & co och vi på Studiefrämjandet har fått möjlighet att skapa ett visst innehåll på deras arena i Nordstan. Personligen tycker jag detta är en ypperlig chans att nå många människor, vilket är förutsättningen om en vill förändra samhället och skapa opinion kring matsvinn men respekterar för fullt om en undviker Nordstan, är ju väldans stressigt där eller inte vill vara med..

Genom att medverka på deras arena och på deras vilkor legitimerar vi den sjuka och ohållbara konsumptionsreligion. Syftet med dessa arenor är just, att kultur och ny kunskap ska mer och mer förknippas med shopping. Du ska helst aldrig behöva lämna Nordstan, kanske bara för att gå till jobbet eller hem och sova lite.

Dom ville till och med ha ett bibliotek i Nordstan:
    http://www.stadsbiblioteket.nu/stadsbiblioteket-300m2/

Jag förstår att Studiefrämjandet/Emma vill stötta oss på alla möjliga sätt, men det måste vara på våra vilkor inte deras.

Vi behöver inte konkurera om uppmärksamhet på stans dyraste kommersiella yta för att folk ska förtså konceptet/att vi blir lurade hela tiden. Nordstan är nog den sämsta möjliga platsen att bilda opinion och förändra samhället till ett mera hållbart och rättvisst samhälle.

Testa att ha en skylt under Vetenskapsfestivalen på deras arena med texten.
    "More shopping, more deaths! Stay away from Nordstan and be really happy!"
  • Så tanken är att ha det typ som en utställning? (annars ser jag ingen poäng i att ha ett kylskåp ståendes där, särskilt om ingen ska bemanna eller fylla på).

Jag har inget emot om någon vill representera Solikyl där, men jag skulle gärna se lite reklam om antireklam, i adbusters stil, med budskap om antikonsumtion ("köp mer, slösa mer av din tid, liv och världens resurser", "köp mer mat = släng mer mat" etc.) med fina bilder. Men även för att göra en sådan aktion orkar jag inte vara där... hehe
  • Förlåt för det sena svaret. Mitt svenska är lite synd att uttrycka mina tankar på ett bra sätt.
    Jag skulle i vilket fall som helst vilja dra en sådan karta. Jag tycker att det också skulle vara användbart för Solikyl och Studieframjändet vid många andra tillfällen.

Jag vet inte var kommer jag att vara i april, och om de flesta av oss tycker att vi inte skulle presentera Solikyl i Nordstan, så borde det vara så, men det skulle vara bra att diskutera det när vi träffas.
  • Ja utställning var väl det som var närmast och hade inte vart några problem att ha anti-kommersbudskap.. Men eftersom ni är skeptiska så inser väl jag att det är lättast att jag stryker er ur sammanhanget bara så det inte blir något som ni inte tycker blir bra. Agnese jag kan höra av mig till dig när jag gör kartorna :)
    Jag mailar er snart eller skriver här i forumet, för att boka möte med er kring framtid etc..
  • edited February 6
    Alltså, jag hade bara inte kunnat låta bli:

image

image

image
    Krig är fred. Arbete är frihet.

image

image

Hehe, risken är väl att vi skulle bli lika tagna på allvar som de här lirarna:
    image
    image
  • tomasz said:

Genom att medverka på deras arena och på deras vilkor legitimerar vi den sjuka och ohållbara konsumptionsreligion. Syftet med dessa arenor är just, att kultur och ny kunskap ska mer och mer förknippas med shopping. Du ska helst aldrig behöva lämna Nordstan, kanske bara för att gå till jobbet eller hem och sova lite.

Jag har inte följt denna tråd så noga, men håller inte riktigt med dig @tomasz. Vi startade trots allt Occupy Göteborg under 2011 genom att ockupera i Nordstans kommersiella mecka och jag hade aldrig träffat så många människor och gjort det jag gör idag om det inte var så att jag träffat alla de underbara individer som fanns där. Jag tycker absolut vi måste synas där och utbyta tankar och idéer. Det är så vi sprider vårt budskap, det räcker med att gå ut genom dörren för att legitimera kommersialiseringen, vi bor ju trots allt i en storstad och inte ute på landet.

Vi har ett planeringsmöte den 4 mars och då anser jag att vi bör lufta diskussionen igen och se vart vi hamnar.

• Nicco said:

Jag har inte följt denna tråd så noga, men håller inte riktigt med dig @tomasz. Vi startade trots allt Occupy Göteborg under 2011 genom att ockupera i Nordstans kommersiella mecka och jag hade aldrig träffat så många människor och gjort det jag gör idag om det inte var så att jag träffat alla de underbara individer som fanns där.

Att ockupera Nordstan är inte riktigt samma som att vara på deras scen på deras villkor.

För att förtydliga: Jag har inget emot att synas i Nordstan och sprida våran propaganda där, jag har emot att stå på DERAS scen.
  • edited February 12
    Jag förstår, men tycker det är viktigare att nå ut budskapet än att oroa mig för den plattform jag står på för ögonblicket? Vi har ju artiklar om oss i medier som är finansierade av reklam, var de ett misstag att nå ut där då det kan uppmuntra till konsumtion?

Var drar man gränserna tänker du, var kulturfestivalen ett problem för att de hade kommersiella aktörer, var bokmässan ett problem osv osv osv, ska vi synas och växa eller rinna ut i sanden?

Jag ser inte nyttan med ett åsiktskrig här utan vi tar upp det den 4:e mars och röstar därefter och så får vi se hur de går.
  • Nicco said:

Jag ser inte nyttan med ett åsiktskrig här utan vi tar upp det den 4:e mars och röstar därefter och så får vi se hur de går.

Håller med, vi fortsätter diskutionen under nästa möte.
Sign In or Register to comment.