Samarbete med Miljöfyndet

Hej @Miljöfyndet_Maria ! Vi vill gärna ha kvar ett samarbete med Miljöfyndet så ni kan fortsätta hämta mat från Mölndal, men styrelsen har fattat ett beslut om det ska ske under några villkor, och vi hoppas att ni tycker de är rimliga:

1 - Innan man skriver upp sig till upphämtningen i Mölndal så ska maträddaren ta kontakt med personen som koordinerar det hela (Tomasz). Maträddaren (Niklas) ska lyssna på Tomasz och komma i tid han säger, inte tidigare och inte senare. Det här fallet är speciellt och tiden kan variera från den angiven i karrot.world

2 - Ni får inte ta mer mat än vad ni kan förvara på ett lämpligt sätt. Maten ska inte stå utanför eller inne i bilen hela natten. Vill ni få mer mat så ska ni fixa mer plats där maten kan förvaras i rätt temperaturen. Maten ska inte gå till spillo om ni inte själva hämtar upp det, så det är inget att oroa sig för.

3 - Vi vill kommunicera med dem som faktiskt gör upphämtning eller som sköter utdelning av maten, inte genom någon som vi aldrig träffar eller som inte är involverade på något sätt. Du är ändå välkommen här på forumet Maria, men vi tycker det är meningslöst att du ska hantera kommunikationen åt en annan person - Niklas - som sköter det hela. Maträddarna består av individer (inte organisationer) och de ska inte behöva ett språkrör.

4 - Om ni ändå ska posta något på sociala medier om att ni har mat att dela ut så ska det stå tydligt att maten är räddad och att det är en del av projektet Solidariskt Kylskåp (ni kan antigen skriva länken till webbsidan solikyl.se eller tagga vår fb-sida). Folk måste fatta vad hela idén går ut på och att det inte bara rör sig om gratis mat.

Om vi är alla överens om ovanstående då kan vi fortsätta rädda mat tillsammans! Och det blir säkert bra! Vi kan jobba på i längden att förbättra vad som helst som måste förbättras. Säg till om ni tycker att vi kan hjälpa till eller underlätta på något sätt.

Comments

• 1. Uppfattat. Kontakt kommer att tas med Tomasz varje fredag för att stämma av vilken tid som gäller just den dagen.

2. Uppfattat. Ingen mat kommer att förvaras olämpligt utan den kommer att delas ut direkt på fredagen.

3. Uppfattat. Ni har kontaktuppgifter till personen i fråga (maträddaren).

4. Uppfattat. Vi skriver att maten delas ut som en del av Solidariskt Kylskåp projektet i varje matrelaterat inlägg från och med nu. Skulle någon av er se att det blivit missat någon gång är det bara att säga till.
  • Skönt att höra att vi är överens! :)

Ni på @Miljöfyndet_Maria kanske har sett att det finns en feedback möjlighet för hur mycket mat vi räddat i Karrot.world, men den jag vet inte riktigt vad de tänkte när de begränsade den till 70 kg så jag lade till några rader om det..
    https://github.com/yunity/karrot-frontend/issues/159

Jag skrev 300 - 500 kg, men hur många kilo blir det ii er van egentligen? :smile: )

En uppskattad siffra så vi kan sätta en siffra som är lite mer realistisk gräns än 70 kg vore bra.
  • Ja, äntligen!

Det där med vikt är jättesvårt men mat väger alltid mer än man tror att det gör. Det är olika mängd varje gång men jag skulle tro att det rör sig från 300kg och uppåt varje gång, ett genomsnitt på kanske 500-800kg tror jag inte är helt orimligt. 70kg kanske kan vara en rimlig gräns på cykel, till fots är det rimligt om man går flera gånger eller om man är flera stycken, det kanske är så de har tänkt.
  • Det ser ut som de blandat ihop vad som hämtas med vad maträddare själva tar hand om i vissa delar av issue 159, sen finns det en diskussion om det är per maträddare eller hela och det kan vara därför gränsen är satt så lågt.

Vad jag förstått så brukar Niklas fylla hela bilen, dock har jag förstått av Dan att man kan få knäckebröd och sen kan tyngre saker komma senare så en optimal lastning är inte möjlig. Frågan är vad de blir lastat för en van han ju betydligt större än en vanlig bil. Kanske kan du fråga Niklas hur många kilo han klarat av att lasta som mest? Bara 800 kg?
  • Lite luddigt, hoppas de lyckas få fram klarare riktlinjer kring det. Karrot är väl fortfarande i ett betastadie?

Kan höra, att döma av bilderna rör det sig nog om upp emot 1000kg vissa gånger. Någon gång var det en hög pall full med kvargdryck (?) och bara den borde nog ha vägt närmare 500kg.
  • Lite luddigt, hoppas de lyckas få fram klarare riktlinjer kring det. Karrot är väl fortfarande i ett betastadie?

Kan höra, att döma av bilderna rör det sig nog om upp emot 1000kg vissa gånger. Någon gång var det en hög pall full med kvargdryck (?) och bara den borde nog ha vägt närmare 500kg.

Vill passa på och klara ut en annan detalj med MF:

Vem sköter kontot @Miljöfyndet_Maria här på forumet?

Enligt Niklas så har Maria slutat att kommunicera med oss och överlämnat kontot till någon annan, gissar att det är Niklas och kanske någon mer.

Då Maria aldrig har varit med under någon maträddning och inte kommer vara då hon inte bor i Göteborg, tycker jag att det blir lite unna att kommunicera med "någon" på MF under kontot @Miljöfyndet_Maria .

Solikyl bygger på tillit till varanda och all hemlighetsmakeri runt MF bidrar inte till detta.
  • Jag pratade direkt med Niklas vid hämtningen för förra veckan och vi kom fram till att det brukar vara mellan ca 300 kg - 1 ton. Uppfattningen just nu är att det är några hundratals kilo som Niklas tar med sig i den van han får låna. Utvecklarna av Karrot har tagit bort gränsen såsom jag föreslog genom att lägga in ett nummerfält. Så om man skall över 70 kg så fyller man i det i nummerfältet istället för att använda slidern.

Då Niklas aldrig kommunicerat på forumet så antar jag att det är Maria jag pratar med, relativt uppenbart och min fråga var inget som var bråttom så jag valde att fråga Maria om hon visste. Vill jag kommunicera med Niklas direkt så antar jag att det är mail eller sms som gäller till andra kanaler finns. Hur MF's interna kommunikationskanaler fungerar lägger jag mig inte i.
  • Nicco said:

Då Niklas aldrig kommunicerat på forumet så antar jag att det är Maria jag pratar med, relativt uppenbart och min fråga var inget som var bråttom så jag valde att fråga Maria om hon visste. Vill jag kommunicera med Niklas direkt så antar jag att det är mail eller sms som gäller till andra kanaler finns. Hur MF's interna kommunikationskanaler fungerar lägger jag mig inte i.

Då Maria har slutat att kommunicera med oss på Solikyl så är det dumt att kontot har Maria i namnet, därav frågan.

Det som fick mig att reagera var att Maria aldrig är i butiken eller vid mathämtning alltså kan hon inte svara på dina frågor ang. antal kilo.
  • edited January 24
    Det är jag som använder profilen. Om det är frågor kring antal kilo och andra upphämtningsrelaterade frågor är det bättre om ni tar det direkt där, ni har kontaktuppgifter. Jag följer trådarna här och det ni skriver på Facebook för att hänga med i utvecklingen och delar med mig av informationen. Bra nyhet med Åsa och Axfood, ett steg helt i rätt riktning. Bra jobbat! Det verkar vara svårt att nå ut till de lokala butikerna, att få dem att förstå samhällsnyttan med det så det här var verkligen bra.
  • Det är jag som använder profilen. Om det är frågor kring antal kilo och andra upphämtningsrelaterade frågor är det bättre om ni tar det direkt där, ni har kontaktuppgifter. Jag följer trådarna här och det ni skriver på Facebook för att hänga med i utvecklingen och delar med mig av informationen. Bra nyhet med Åsa och Axfood, ett steg helt i rätt riktning. Bra jobbat! Det verkar vara svårt att nå ut till de lokala butikerna, att få dem att förstå samhällsnyttan med det så det här var verkligen bra.

+1
  • Det är jag som använder profilen. Om det är frågor kring antal kilo och andra upphämtningsrelaterade frågor är det bättre om ni tar det direkt där, ni har kontaktuppgifter. Jag följer trådarna här och det ni skriver på Facebook för att hänga med i utvecklingen och delar med mig av informationen. Bra nyhet med Åsa och Axfood, ett steg helt i rätt riktning. Bra jobbat! Det verkar vara svårt att nå ut till de lokala butikerna, att få dem att förstå samhällsnyttan med det så det här var verkligen bra.

Niklas har sagt att Maria har slutat kommunicera med Solikyl?

1. Är det fortfarande Maria som sköter detta konto?
    Om det är frågor kring antal kilo och andra upphämtningsrelaterade frågor är det bättre om ni tar det direkt där
    2. Var menar du med "direkt där" ?

Jag kanske är lite jobbit men jag gillar veta vem jag pratar med, det har varit mycket oklart och mystiskt med samarbetet med er?
  • Varför skulle jag sluta göra det? Det enda jag sagt till honom är att han får ta det med er som rör hämtningar. Direkt med honom på plats eller via telefon.
  • edited January 24

Varför skulle jag sluta göra det? Det enda jag sagt till honom är att han får ta det med er som rör hämtningar. Direkt med honom på plats eller via telefon.

Maria har aldrig varit med om en upphämtning av mat och Maria har 0 koll på hur Solikyl fungerar. Till mig sa Maria att hon håller på att flytta från Göteborg och hon är inte intreserad att träffa oss på Solikyl.

Jag ber därför Maria ringa mig så fort som möjligt så vi kan klara ut detta "jobbiga" sätt att kommunicera.
  • Jag har ännu inte anmält mig till och varit med på en upphämtning, vad spelar det för roll i sammanhanget? Varför skriver du att jag inte vet hur Solikyl fungerar, har man inte rätt att få lära sig successivt? Vid det här laget vet jag mycket väl hur det fungerar. Vi har diskuterat både i skrift och pratat i telefon om det här, vad är det som gör att du hela tiden vill bråka? Bara onödigt. Är inte tanken att det här skall vara ett roligt projekt som alla får vara del av? Vågar knappt skriva något utan att du hoppar på mig längre, är det så det skall vara?
  • Vågar knappt skriva något utan att du hoppar på mig längre, är det så det skall vara?

Om du inte vågar ringa eller träffa oss på Solikyl så blir det mycket svårt att samarbeta.
    Ring mig så klarar vi ut detta en gång för alla.
  • edited January 26
    Hej @Miljöfyndet_Maria, väntar fortfarande på samtal från dig.
  • Fick precis sms från NIklas, om jag vill prata med Maria ska man tydligen ta det via Niklas.

Om man vill prata med Niklas om deras rutiner ska man ta det med Maria via internet, är det bara jag som tycker att detta samarbete är ohållbart?
  • 1. Uppfattat. Kontakt kommer att tas med Tomasz varje fredag för att stämma av vilken tid som gäller just den dagen.

2. Uppfattat. Ingen mat kommer att förvaras olämpligt utan den kommer att delas ut direkt på fredagen.

3. Uppfattat. Ni har kontaktuppgifter till personen i fråga (maträddaren).

4. Uppfattat. Vi skriver att maten delas ut som en del av Solidariskt Kylskåp projektet i varje matrelaterat inlägg från och med nu. Skulle någon av er se att det blivit missat någon gång är det bara att säga till.

Du refererar till en tidigare rutin apropå att kommunicera med Niklas och då Kristina varit förbi och kollat flera gånger så vet vi att maten de får delas ut och de har ju lyssnat på våra synpunkter och förändrat sina rutiner så ser inga problem i att de hämtar i vårt namn, Miljöfyndet delar ju ut maten.

Tycker vi kan släppa den här diskussionen tillsvidare.
  • Nicco said:

Du refererar till en tidigare rutin apropå att kommunicera med Niklas och då Kristina varit förbi och kollat flera gånger så vet vi att maten de får delas ut och de har ju lyssnat på våra synpunkter och förändrat sina rutiner så ser inga problem i att de hämtar i vårt namn, Miljöfyndet delar ju ut maten.

Tycker vi kan släppa den här diskussionen tillsvidare.

Tro mig jag är trött på denna tråd jag med, men hur skulle du komma tillrätta med problemet att man inte får prata med Maria utanför detta forum?

Hon sitter som spindeln i (på) nätet, men man får absolut inte prata med henne direkt eller träffas.

Maria har inte svarat på mina mail, PM eller ringt mig för att klara ut detta.

Hon ber mig att gå via Niklas, för att prata med henne.

Den ända anledningen jag skriver detta här i tråden är för att visa andra hur ohållbar kommunikationen är med denna "mystiska" Maria.

Niklas skriver att han inte får ge ut hennes nummer och jag får kommunicera med människan via denna usla tråd.

Det är ju värre än Willys ju.
  • Nu har jag i lugn och ro suttit mig ner och läst igenom hela tråden för att försöka bli klokare i det här. För det första förstår jag inte varför ni är på mig och vill bråka med mig om det här. Jag orkar inte, framförallt inte på telefon, inte i skrift heller egentligen. Jag mår illa varje gång jag tänker på eller besöker det här forumet, skall det behöva vara så? Efter förra bråket funderade jag på om jag skulle sluta skriva överhuvudtaget då jag märkte att det inte spelar någon roll vad jag skriver eller vad jag säger, blir bara direkt påhoppad och det trycker ner en något fruktansvärt. Vill väl och försöker hjälpa till på alla sätt jag kan men blir behandlad som jag vet inte vad.

Vi har valt ut en maträddare som vi litar på och som räddar maten på det sätt ni beskrivit. Han delar er målsättning om att försöka rädda och bevara så mycket det bara går.

Vi har inga egna rutiner kring det här, de är uppbyggda på precis det sätt ni beskrivit för oss och som vi kopierat från erat eget tillvägagångssätt.

Läs punkt tre i första inlägget. Ni skriver att ni vill ha kontakt med de som utför hämtningar och hanterar maten, varför tar ni inte kontakt med maträddaren då om det är någonting? Jag kan antagligen inte svara på frågor om det ändå, med vikten blev det till exempel fel, bra att ni fick pratat med honom om det.
  • Jag ber dig ringa mig.

Dina texter väcker fler frågor än svar.

Jag hoppas att detta är bara ett missförstånd och det blir bäst att reda ut det i telefon eller ännu bättre om du kommer och träffar oss alla på Vegagatan.
  • @Miljöfyndet_Maria jag väntar fortfarande på kontakt från dig. Kom gärna på våra Fredagshäng på Vegagatan.
  • edited February 2
    Jag har försökt förklara att jag inte orkar bråka mer, framförallt inte över telefon. Skulle jag vara i eller i närheten av Göteborg någon fredag eller om någon jag känner skall åka dit och jag får åka med så kommer jag. Då hoppas jag att det är fler personer där.
  • Jag har försökt förklara att jag inte orkar bråka mer, framförallt inte över telefon. Skulle jag vara i eller i närheten av Göteborg någon fredag eller om någon jag känner skall åka dit och jag får åka med så kommer jag. Då hoppas jag att det är fler personer där.

Tråkigt att du upplever detta som bråk, jag har hela tiden försökt att klara ut detta utan att behöva skriva via ett tangetbord för att just slippa missförstånd.

Det är alltid fler personer där på fredagar och du är välkommen att träffa oss när du kan.
  • Är svårt att inte uppfatta det så.

Tack.
  • Är svårt att inte uppfatta det så.
    Tack.

Du kanske skulle ändra uppfattning om du vågade kommunicera med omvärlden utan datorskärm och tangentbord. Det är lätt att missuppfatta männinskor om man begränsar sig till nätet.
Sign In or Register to comment.