Fri/gratis hostning

Jag kommer inte ihåg vem pratade om det, men det skulle finnas faktiskt en gratis möjlighet att ha en Nextcloud (eller Libreoffice Online) uppe till Solikyl. Jag funderar till och med om vi kan få dem att hosta en discourse-forum åt oss (jag testade en del av Discourse när jag var i Madrid och blev ganska imponerade av det)

https://www.friprogramvarusyndikatet.se/
http://serengeti.name/

Vad tycker ni som är mer tekniskt insatta @Nicco @tomasz @olle ?
Tagged:

Comments

• Det vore grymt att entligen ha en Nextcloud instans hostad någonstans.

Discourse är ett modernt forum med massa coola forumfunktioner men med det kommer större serverkrav som jag tycker är overkill för ett littet forum, här är några kvar:

The following software is required on a server to run Discourse:[9]

Ruby
    Rails
    libxml2
    PostgreSQL
    Redis
    ImageMagick

Mitt råd är "keep it simple".
  • Jag har fått positivt svar från Leif-Jöran och ska skicka en kopia till er också.

Ju, det kan vara overkill med Discourse, men tänk på att ambitionen är att skala upp förre eller senare och om möjligheten erbjuds, varför inte? Kommunikationen blir ju lättare med Discourse och informationen är mycket bättre organiserad. Vi får bara se om det inte skulle gå snabbt över deras trafikgränsen på 7.5GB/månad. I nuläget skulle det räcka väl, eller?
  • 7.5GB, det är inte så mycket som de låter tyvärr..
  • till Nextcloud skulle det räcka utan tvivel (om vi inte laddar upp många stora videos och sånt). Det skulle användas till bild och text-filer.

Till forumet så behöver vi inte hålla på att spekulera. Det är bara att titta på hur mycket trafik vi genererar här.

Jag ska be Leif Göran att sätta upp Nextclouden till att börja med. Kan @tomasz fixa en subdomän till detta?
  • Vad vill vi ha för subdomän?
    x.solikyl.se?
  • hm, det funkar. också:
    moln.solikyl.se
    filer.solikyl.se
    nextcloud.solikyl.se

jag vet inte, välj du en! :)
  • nxtc lr moln tänker jag.
  • drive.solikyl.se?
  • Ja, de är ju så Google gör och de känns logiskt..
  • kör drive då!
  • eller så rösta jag också på docs.solikyl.se

bara välj en som passar och kör så jag kan svara Leif-Jöran och han kan sätta upp det
  • Nicco drive eller docs?
  • docs är bara 4 boxtäver! ;)
  • Docs är det!

Och grattis på födelsedagen Nicco!!!! :smiley: Jag önskar dig många fler år av räddad mat!
  • brunomc said:

Docs är det!

Och grattis på födelsedagen Nicco!!!! :smiley: Jag önskar dig många fler år av räddad mat!

Tack, kanske blir de så.. ;)
  • edited December 1
    Jag har nu skapat en sub:
    docs.solikyl.se
    brunomc said:

Docs är det!

Vadå fyller du år idag? Fan vad jobbigt..
    Många år med räddad mat, ja. Men fler blir det om du minskar på kött och fett ;)

• tomasz said:

Jag har nu skapat en sub:
    docs.solikyl.se

brunomc said:

Docs är det!

Vadå fyller du år idag? Fan vad jobbigt..
    Många år med räddad mat, ja. Men fler blir det om du minskar på kött och fett ;)

Hehe, jag cyklar ju igen så blir förhoppningsvis av med några gram iaf.. ;)
  • kolla Leif-Görans mejl, Tomasz. Du bör peka suben till 178.16.208.42
  • brunomc said:

kolla Leif-Görans mejl, Tomasz. Du bör peka suben till 178.16.208.42

Har nu pekat till ip.
  • edited December 12
    Den pekar inte dit än...

dig docs.solikyl.se
    docs.solikyl.se. 3438 IN A 193.42.159.250

Jag har även testat att fråga egensajt's DNS servrar..
Sign In or Register to comment.