Eventuellt är på g med ett kylskåp i Tynnered

edited November 1 in Solidariskt Kylskåp
För att det ska registreras...

@Joakim skriver

Du får som sagt gärna maila ut att det eventuellt är på g med ett kylskåp i Tynnered också. Om någon bor nära eller rör sig mycket i det området (två hållplatser från Frölunda Torg med spårvagnen) och känner för att hjälpa till, så får de gärna kontakta mig på .
Jag går genom alla registrerade maträddare nu och kollar om det finns folk som bor nära

Comments

• Hej @Joakim ! Tror du att vi kan få ett möte med Caritas nån gång nästa veckan eller om du kan prata med dem om frågorna nedan? Samarbetet med Mat.se kommer att hända. Hon (som vi träffade) skulle kolla om vi kan få en fast dag för upphämtning, men hon skulle kolla med Stadsmissionen först (för de hämtar mat där också). Annars blir det lite spontant, efter behov.

Det vore bra att stämma av många frågor med Caritas: vilka dagar de öppnar, om de har möjlighet att öppna andra dagar, om de har kyl/frys eller om vi ska fixa det, om de håller med om att dela ut i ett solidariskt kylskåp allt matöverskott som de inte använder i matlagning, och om de kan också hitta folk för att hjälpa till med upphämtningar.

Emelie följde med till mötet och hon kan vara kontaktpersonen. Om det blir bara spontana upphämtningar då funderar vi på att skapa en sms-grupp, som kan bli det lättaste och billigaste sättet att koordinera mellan maträddare i såna fall.
  • Hej! Har nu pratat med Gun som leder verksamheten i lokalen och vi skulle kunna träffa henne nästa tisd (24 okt) kl 13 eller nästa onsd (25 okt) kl 15. När passar bäst och vem/vilka vill vara med?
  • Hej Joakim! Jag kan tyvärr inte dessa tider på tis och ons. Men jag behöver inte vara med, om andra kommer. Om Emelie kan följa med så vore det bra! Kanske @tomasz eller @Nicco är intresserad?
  • Tisdagar kan jag, frågan är dock om det inte är bättre att någon som bor i den delen av staden ska vara med ist. Men jag följer gärna med annars.
  • Joakim och Emelie bor ju där. Det är mest en fråga om de känner att de klarar sig bra själva eller om de vill ha stöd med att berätta om Solikyl
  • Har de en kyl/frys i Frölunda redan eller behöver de en?

Bra med fler samarbeten. Förutsatt att mat.se har mycket de vill ha hämtat skulle vi de dagar de vill ha hämtning kunna fylla den kylen och frysen först och sedan ta resten till Mölndal och dela ut där.

Berätta gärna lite mer om hur ofta de vill ha hämtning samt vilka dagar så fort ni vet mer, vi står redo och till förfogande.
  • Vi träffar Gun i lokalen på onsdag kl 15, återkommer med mer detaljer efter mötet.
  • Gick mötet bra? Kom ni fram till något matnyttigt?
  • Yes, de har skaffat så de har 2 kylskåp och är pigga på att komma igång med detta, och de hjälper gärna till med mathämtning också. Blir det mat över så tar de gärna med sig den till sin parallella verksamhet som de har i Hjällbo. Om någon mat ska till Mölndal istället så bestämmer ju vi det såklart. Jag kommer prata med Emelie om tider för hämtning och så så fort hon är på benen igen (krya på dig Emelie!).
  • Härligt! Vem ansvarar för kontakten och tidsbokningen med mat.se? Kommer det läggas upp på Foodsaving eller vad blir bäst?
  • Nice Joakim!

Emelie och jag har kontakt med Stadmissionen. Det är de som ska hämta på Mat.se, men de håller på att omstrukturera hela deras livsmedelsverksamheten. När/om det blir mat över så ska de kontakta oss, så det blir väldigt osäkert. Vi får se...

Bäst nu är att satsa på Hemköp Opaltorget! :)
  • Hemköp Opaltorget har inget avtal med någon mathämtningsorganisation i dagsläget, och de ville att jag skulle skicka ett mail med info. Sätter ihop ett info-mail, och om någon har tips och erfarenhet efter egen kontakt med butiksansvariga om vad som kan vara bra att nämna så hojta gärna till. Ni kan skriva till mig direkt så blir det inte så överfullt i tråden.
  • Schysst! Du kan använda de argument som finns på broschyrerna. Och bra att nämna självklart att vi har haft fungerande samarbete med 2 andra Hemköp.

Säg till om du vill att vi ska skicka från ett solikyl-mejl. Vi skulle ju också kunna fixa ett joakim (at) solikyl.se om du vill det.
  • Good news! Tynnereds Lågpris är med på tåget. Det blir lite frukt och grönsaker, och jag tänker att Caritas kan få vara med och ta vad de behöver på sina dagar och sen tar jag själv en hämtning på fredagar som jag tar med till Vegagatan. Kommer att gå igenom upplägget mer i detalj med dem i affären men de verkar positiva och flexibla så siktar på att få den modellen på det. Hemköp på Opaltorget har fått info-mail men fortfarande inte svarat. Uppdaterar så fort jag vet nåt mer.
  • Yes! Shit, mycket bra jobbat Joakim! Jag vill hjälpa till på något sätt och också snacka mer om detta. Jag hör av mig när jag är tillbaks efter den 19:e
  • Första lasset hämtat. Kan komma och hämta varje dag om jag vill sa de idag, så när nån är i krokarna (hållplatsen är Smaragdgatan) och har hämtningsresurser så plinga mig så går vi ner gemensamt och plockar ett lass.
    Yes, hörs Bruno :)
  • Lägg upp plats och tiderna på foodsaving.world! Jag kan uppdatera Solikyls webbsidan och skicka ut info till registrerade maträddare när jag kommer tillbaka
  • Hur går det för solikyl Tynnered, @Joakim ? Jag är väldigt nyfiken!
    Jag kom hem igår och ska hämta lite mat idag till Vegagatan. Kom förbi om du kan!
  • Hej! Är lite upptagen idag tyvärr, men siktar på att komma på fredag.
  • kul! jag har möjligen en ny källa till Tynnered, så vi får snacka om det också
  • Oj, vad bra! Yes får prata om det på fredag.
Sign In or Register to comment.