Solikyl @ Bokmässan på Söndag (1/10)

edited September 25 in Solidariskt Kylskåp
Hej,

Vilka vill hjälpa till på Bokmässan den 1 oktober, vi skall vara där från 9 - 17 så tänkte mig en Doodle där folk kan skriva upp sig. Delat in det i 3h skift där de sista slutar kl 18 för att vi skall packa ihop, ni hittar Doodle'n här:
https://doodle.com/poll/tw76km43479p3fdy

Lite riktlinjer vi fått som är intressanta att förhålla sig till..

Förtydligande gällande Solikyl: Ni får inte dela ut mat då vi inte får konkurrera med befintliga caféer på mässan så för att gå runt det är det smakprov på matsvinn som ni får dela ut. Ex. skulle det kunna vara bitar av bullar, frukt, godis eller annat som går att dela i småbitar. Det får inte kräva stor arbetsyta, inget tillgång till vatten och avlopp.

När vill ni komma med kylskåp och mat? Lördag eftermiddag mellan 17.00-18.00 – då är Emma på plats och kan hjälpa er. Eller söndag morgon kl. 8.00-8.30. Då är det mig ni kontaktar: 0706-19 25 36
Vi vill veta hur mycket yta ni behöver? – vi har plats för ett golvkylskåp (det ni tidigare använt på Kulturkalaset) och ni kan stå vid ett marknadsstånd som har måtten ca: 1m x 80cm. Här kan ni ha flyers, info material och för att dela ut smakproven. Under marknadsståndet finns plats för 6 bananlådor med mat.

- Nicolas
«1

Comments

• Jag ska vara på bokmässan men jobba för Djurens Rätt. Två långa pass, så jag tror inte jag hinner med annat.
  • Skrev upp mig till sista skiftet men måste verkligen sticka innan slutet pga jobb
  • Sandra said:

Jag ska vara på bokmässan men jobba för Djurens Rätt. Två långa pass, så jag tror inte jag hinner med annat.

Djurens Rätt har redan för mycket pengar och volontärer, dom e ju fan överallt.
    Solikyl behöver dig!
  • tomasz said:

Sandra said:

Jag ska vara på bokmässan men jobba för Djurens Rätt. Två långa pass, så jag tror inte jag hinner med annat.

Djurens Rätt har redan för mycket pengar och volontärer, dom e ju fan överallt.
    Solikyl behöver dig!
    PS. Jag kan närvara under hela dagen men från kl.9 kan bli lite tufft.
  • Det är bra att du kan större delen av dagen @tomasz , det kan jag nog också, men hoppas på andra krafter så att säga. Sen har vi problematiken med leverans av saker, skall vi ta det på lördag eftermiddag då? Det skall göras 17 - 18 och då kan jag inte för mitt skift på Hagabion i vägen, kan du, @brunomc eller @olle hjäla till då?

Vi kanske borde mötas och diskutera igenom upplägget för söndagen redan imorrn?
  • Svar till Tomasz :-)
    Kanske är det så men jag finns redan på deras schema och de har också svårt att få tag på volontärer. Men kanske det största hindret är att jag har just fått fem stora projekt i min firma, så jag måste jobba massor de närmaste 6 veckorna.
  • Jag kan försöka hjälpa till på Söndag, men inte riktigt förståt Solikyl syftet på utställningen affärsmässigt till skillnad från hållbarhets dagen där åtminst kan man få tag på studenter att engagera sig. Vi pratar gärna imorgon.
  • Hejsan! Jag ār fōr trōtt att lāsa allt på svenska nu, men jag kan komma och hjälpa med allting från middag av Söndag. Jag kan också avsluta den engelska versionen av broschyren för voluntärerna till Fredag om vi behöver det.
  • Jag är imponerad över att Agnese svarade på svenska! :)
    Som jag sa till Nicco idag, jag har begränsad med tid på söndag. Jobbar på morgonen på Klätterfabriken och senare kl 18, men jag tog en del av kvällspass ändå.

Kristina skickade mejl och hade några bra idéer till Bokmässan, men hon är inte här i forumet. Ska bjuda in henne
  • Hej! nu är jag i forumet!
    Idén, det jag funderade på:
    Matsvinnstävling gissningstävling/lek, eller vad vi namnger det till:
    Vi lägger t ex några tomater, gul lök, äpple, morötter, kaffebröd, inplastad söt paprika, något som har kasserats av affären – frågan är vad som håller från fredagen till söndag?
    Vi ställer två likadana, helst genomskinliga skålar, och i den ene läggs det som har räddats, i den andre skålen lägger vi likadan ’mat’, fast inköpt i affär samma dag.
    Besökarna får sedan gissa i vilken skål det ligger mat som har kasserats respektive köpts. Och oavsett vilken skål de väljer så ställer vi ”10 000 kr-frågan”: ”Är det ditt slutgiltiga svar? ....
    På detta sätt kan vi få igång en dialog och visa på matsvinnet. Vi vet ju att mycket ätbar mat slängs...
  • Nice! Mycket beror på maten vi får nu på fredag. Jag tycker att du får fixa detta Kristina, om du känner för det! Olle sa att han kan köra grejer till mässan på lördagkväll
  • Hoppas fler tycker att det är en bra idé. Vad jag sett på olika mässor brukar det finnas några företag som har 'gissa antalet muttrar, bollar etc så jag funderade på att det skulle kunna passa bra för Solikyl - med temat matsvinn, hållbar utveckling. Vi ser på fredag vad som, om något, skulle passa i matväg! så ordnar jag resten.
  • Låter jätteskoj och bra. Hur är behovet på söndag? Är kluven. Känner att jag vill bojkotta och gå på alternativa bokmässan
  • Heja Kristina
  • Du är välkommen på söndag och hjälpa till på Bokmässan! Väljer du att istället gå till den alternativa Bokmässan, är du välkommen till Vega imorgon, lördag eftermiddag för att hämta broschyrer, om du vill dela ut dem för Solikyl! Alla kanaler.....
  • De här klämde Kristina från Studiefrämjandet precis ur sig... nej hon sa det inte i tidigare mail..

"Som jag skrev i mitt allra första mail så kan ni bara vara två personer per pass så ni måste bestämma internt vem som kommer när. Jag ser till så att alla sex personer kommer in.
    De två som kommer på första passet bör vara på plats 8.30 så att vi hinner ställa i ordning i montern. Ni två som kommer på morgonen möter mig i entré 8 enligt mässkartan jag bifogar.
    Resterande kan ringa när ni är på ingång så fixar vi in er, via entré 8."
  • Trevlig!
    Jag kommer att vara där klockan 12.00 och jag har gjort ett spel om Solikyl som jag kunde erbjuda som en underhållning för besökarna. Jag tar det med mig och vi kan bestämma om använder vi det eller inte. (Detta är mer google translate än jag så ursäkta mig om det är dåligt svenska)
  • Tack. Har följt demostrationerna och filmat tills nyligen. Lycka till imorgon och ha det riktigt fint!
  • edited September 30
    ok, jag slipper gärna mitt pass om två stycken som är där vill stanna

@Hannah Väldigt lyckad demonstration!! Heja oss alla!
  • edited September 30
    Mest folk kan på eftermiddagen så vi klarar oss nog, det är morgonen som oroar mig mer iockmed att jag inte mår riktigt bra än..
  • edited October 3
    Hejsan alla och tack till @Nicco och @kristina för god tid på Bokmässan!
    Jag har laddade upp en *timelapse* av några timmar av vårt arbete där: https://we.tl/xRUUinX74p

Ladda ner nu, det ska vara online för bara en vecka!

• Wow, den får med flera timmar på 27 sekunder, coolt!
  • Vinnare - Solikyls matquiz hos Studiefrämjandet på Bokmässan söndagen den 1 oktober 2017.
    Totalt deltog 30 personer i matquizet. Av dessa hade två tävlande maxpoäng. De har kontaktats. Solikyl gratulerar vinnarna!
    Solikyl vill även tacka övriga deltagare i matquizet, liksom alla de besökare på Bokmässan som besökte vår monter för givande samtal i frågan matsvinn.
  • kul! jag undrar om det finns några bilder från eventet så att vi lägger upp allt detta på webbsidan
  • Mycket fina, tack!
  • Det måste dokumenteras på webbsidan, men bara nu hittade jag tid att göra det. Förresten, om någon här känner sig pepp på att posta grejer på webbsidan och sociala medier, det är bara att säga till så får ni tillgång!

http://solikyl.se/2017/vi-medverkar-i-olika-events/
  • Tack Bruno, det ser bra ut! ^_^
Sign In or Register to comment.