Begära data om matsvinn

edited December 2017 in Solidariskt Kylskåp
@Nicco , jag hade ett möte igår där vi pratade om hackatons och Kim Lanto (som organiserade workshop om öppen data) var där. Jag sa till honom att vi tänkte begära data om matavfall och han var väldigt positiv till det och sa att man kan till och med vara väldigt specifik. Man kan få olika tidsperiod, från olika stadsdel, primärområde, basområde och från företag skulle också kunna funka! Det enda man inte får är från privatpersoner, såklart. Det är bara att skriva en mejl till Kretslopp och Vatten och begära det i excel-format. Det är allmänhandling, så de måste ge ut. Vill du göra det?

Vi skulle kunna få en mängd data, så det vore intressant att börja analysera de butikerna och basområde som ligger nära de befinnande kylskåp (kanske kan vi jämföra exempelvis Hemköp Masthugget med Hemköp Kortedala med hänsyn till deras omsättning). För visualisering av data rekommenderade Kim en mjukvara som heter tableau.

Vi kan använda en av de hackatons för att jobba med det. En kommer att handla om demokrati, deltagande och transparens, så att jobba med öppen data från kommunen skulle passa in bra.

Comments

• Nu har Nicco begärt data från KoV om butikernas avfall. Det som slog mig är att inte alla butiker väljer kommunal tjänst utan de kan välja privata aktörer, och därför har KoV inte all data. Men vi ska få det de har iaf och förhoppningsvis använda det i kommande hackaton.

Deras svar
    Hej Nicolas!

På alla ställen vi hämtar avfall så vägs kärlet eller behållaren innan avfallet tippas i bilen. Om en mataffär har hämtning av matavfall genom Kretslopp och vatten så har vi data över hur mycket det matavfallet väger vid varje tömning, sorterar de däremot inte ut matavfallet så vet vi bara vad restavfallet väger och inte hur stor del av det som är matavfall. Vi har ingen tjänst för förpackat matavfall så jag gissar att det i vissa affärer även kan ligga en del förpackat matavfall i restavfallet även om de har en tjänst för att sortera ut matavfall. Det är lite klurigt med butiker för det finns lite oklarheter hur lagen ska tolkas om det ska vara kommunen som hämtar deras avfall eller om de får välja valfri aktör därför är det så i dagsläget att det är många matbutiker som vi inte hämtar avfall ifrån och då har vi såklart heller inga uppgifter om avfallsmängder. Jag tror inte att det är någon annan förvaltning inom staden som har uppgifter om avfallsmängder i butiker utan den som finns finns nog hos oss. Butikerna själva kan ju så klart sitta inne på sina viktuppgifter.
    Det skulle gå att uppskatta också vad som är matavfall i de fall där de inte sortera genom att räkna percentuellt från andra källor hur mycket av deras avfall i snitt är matavfall. (typ att vanligtvis x% av butikernas avfall består av mat)
  • Kan vi inte få ut datan så kan vi skriva de också.. ger inge bra score om man säger så.. I am just saying, vote function! ;)
Sign In or Register to comment.