Lokaler i Majorna (edit)

2

Comments

• Sista februari var den sista dagen för tillfälliga MSF ansvarig, Emma. Så vad jag fattar jobbar hon inte längre där. Jag har anmält mig till en måndag med Folkköket med tanke på att kunna prata med flera där. Inte ens fått bekräftelse på anmälan
  • Nej, synd att hon inte längre jobbar där! Men då är det med Kalle, eller nån av ledamoterna, t ex My som du varit i kontakt med, Sandra.

Resursrestaurangen kommer ha årsmöte i veckan (vet inte detaljer men går att söka på fb eller deras sida kanske), kanske värt att dyka upp om ni är meddlemar? Jag snackade med Monica som sitter på deras styrelse om att samarbeta och hon lät positiv till idén, det är bara att följa upp det.
  • Har nån tagit kontakt med dem till slut? @Maxxipac ? Säg till, om inte, så ska jag försöka träffa Kalle
  • För min del, fortfarande inget svar ang. att jobba på Folkköket. Tanken var att jag och Maxine går tillsammans och snackar med alla på plats. Vi får gå kanske helt enkelt nästa måndag. Men det utesluter inte att du snackar med denne Kalle, vem han nu är för nån...
  • ok, jag ska mejla honom, ordförande för Majornas Samverkansförening. Om ett solidariskt kylskåp ska stå där så är det nog honom vi bör prata med.

Om ni ska till Folkköket då kan ni ta upp frågan om att samverka och hämta mat på Hemköp Stigbergstorget nån dag när de inte hämtar (tror de brukar hämta på måndagar...)
  • @Sandra, om du kan låt oss gå dit ändå idag eller nästa måndag Kl 17:00 - 20:00, men visst är det bäst om vi kan få tag på dem ansvariga i köket.
  • Idag kan jag inte längre, har fyllt dagen med annat. Och nästa måndag, är det inte ledig dag? Kanske ingen aktivitet i folkköket?
  • Annandag påsk (måndagen den 2 april) har vi en större hämtnig kl 12:00:

Detta gäller mat från GothCon efter påkhelgen på Hwitfeldska Gymnasiet. Det handlar om 1 - 1.5 burar med mat bestående av processad och icke processad mat av olika slag. Jag uppskattar det till 5 - 10 bananlådor. Cyckelkökets cykelkärra bör räcka. Hämtningen skall ske innan kl 12 på måndagen den 2 april vid Rektorsgatan 1 som är skolans matsalsbyggnad.

BTW: Vi har ingen policy att anpassa oss till helgdagar.
  • Niccos inlägg verkar ha hamnat i fel tråd. Men oavsett, frågan är om det gäller kl 12 eller kl. 24!
    I https://karrot.world står det hämtning kl. 23.... Så antagligen menar du Nicco senast kl 24 på måndag. Och vad är det tänkt att det ska göras med all denna mat? Tror inte att någon kommer att hämta på Vegagatan kl 12 på natten. :-)
  • Jag kan vara med och hjälpa om det behövs, om det gäller kl. 12 på dagen. I så fall kan vi träffas vid Rektorsgatan kl. 11.30
  • Ser jag nu att du inte prata om en hämtning @Sandra. Jo, ca 11:30 så är vi nog framme med kärrorna, det finns en hämtning i Karrot nu.
  • Men Nicco! Det står fortfarande kl 23 för denna hämtning från GothCon 2018. Det var det som min fråga handlade om, vilken tid som gäller!!!!
  • Sandra said:

Men Nicco! Det står fortfarande kl 23 för denna hämtning från GothCon 2018. Det var det som min fråga handlade om, vilken tid som gäller!!!!

Jag antar att det gäller 11AM och inte 11PM som det står i karrot nu.
    @Nicco uppdatera.
  • Det kan ju alla göra, men gjort de nu.
  • årsmötet för Resursrestaurangen kommer att äga rum på tisdag den 10 april kl. 17.30
    Vem vill vara med och dyka upp? Det skulle räka om Solikyl blir medlem på 20SEK att betala samma dag.
    https://www.facebook.com/events/601271873552589/
    @Sandra, @brunomc, @Agnese , @Nicco
  • Det är ju en förening och en summa som känns bra, men har du någon tanke med att vi blir medlemmar i föreningen? Försöker förstå varför du uppmanar oss att gå på mötet och bli medlemmar. Det går ju bara att rösta i frågor som redan finns på agendan. Ändringar kräver extra årsmöten. Vill man upprätta samarbeten så brukar det räcka med att prata med den nya styrelsen efter årsmötet.
  • Ja, vi inte behöver vara på mötet faktiskt. Då blir det kl.19:30 nästa tisdag.
  • Stora framåt-steg! Jag och Maxine var idag på årsmötet för Resursrestaurangen och ordnade inte en utan förhoppningsvis två lokaler!!
    Resursrestaurangen har lovat ta till diskussion vår fråga i den nya styrelsens första möte. De var i alla fall mycket positiva och intresserade av ett samarbete.
    Samt en annan kille berättade om deras lokal på Varholmsgatan (flera kulturföreningar), där de är mer än glada att ha ett kylskåp, det finns folk i huset nästan varje kväll och, dessutom, har kanske redan kyl och frys för oss.
    Så folk!!! Nu måste vi, med förenade krafter, jobba för att hitta affärer i närheten, som är villiga att samarbeta med oss. asap!
  • schysst, det är väldigt bra med samarbete med Resurrestaurangen och lokalen där i aktivitetshuset. Varholmsgatan däremot låter inte alls så lovande, det är bara en industriområde där och en Tempo i närheten... Vi bör satsa istället på att få samarbete i närheten av Fixoteket i Majorna där det redan finns ett kylskåp och väldigt passande lokal.

Och allt pekar på ändå som att vi kommer bli av med samarbete med Masthugget (eller kanske bara hämta max en gång i veckan) om vi inte hittar en lokal som är faktiskt nära. Tyvärr...
  • Nu var jag och Maxine på besök på Varholmsgatan. Mycket fin lokal, med många fördelar. Inte alls något problem att det "bara är" ett industriområde, på andra sidan gatan, på 5 minuter avstånd, finns ju ett stort bostadsområde.
    Förutom Tempo i närheten, finns också Coop Mariagatan samt ICA Nära Effkå. Jag tycker att vi inte "har råd" att tacka nej till ett bra samarbete, en perfekt lokal öppet dessutom varje kväll och en mängd intresserade personer, som absolut skulle ställa upp på hämtningar.
  • Ja, inget emot själva lokalen, men min poäng är följande:
    vi har gott om lokaler över hela Göteborg. Det enda som är akut nu är att hitta en lokal som ersätter Vegagatan, dvs en lokal tillräckligt nära Hemköp Masthugget dit folk orkar leverera som de gör idag 3 ggr/veckan. Vi kan ställa en massa tomma kylskåp överallt på alla dessa lokaler som har visat intresse eller som vi redan har fått ok ifrån. Det som behövs mest är ambassadörer, folk som vill gå ut och tjata på butiker och starta hela grejen.

Just i Majorna har vi redan Fixoteket (slottskogsgatan 1), som ligger ännu närmare Coop och ICA som du nämnde, med ett kylskåp där. Och jag var inne på Hemköp Majorna (en stenkast därifrån) och pratade med butikschefen. Han ska fråga sin kollega på Masthugget och vi får se vart det leder. Jag vill också ta kontakt med ICA och Coop i närheten men har inte mycket tid så jag uppskattar enormt om andra som bor i området kan hjälpa mig. Är det så att vi har så mycket tur att alla dessa butiker tackar ja, då blir Fixoteket för litet och då är det grymt med Varholmsgatan. Om bara en av dessa tackar ja, då är det Fixoteket den mest lämpliga lokalen.

Vad vi behöver är att hitta folk som känner sig peppad på att skaffa samarbete där de kan närvara och samordna det, och vi behöver hålla dem peppade och handleda dem när de behöver hjälp eller fastnar. Dessa människor är nyckel till utveckling och spridning av maträddning och behövs mest.
  • Till att börja med, jag har förberett ett volontär uppdrag för Solikyl att lägga på volontarbyran.org. Det kan till och med skyltas på majornas biblioteket och andra ställe. Gärna ge feedback eller uppdatera direkt där innan vi kör på:
    https://pad.riseup.net/p/qQxYmKnNaubI&1
  • Adressen...?
  • det ser bra ut. Jag gjorde små ändringar bara, t ex det behöver inte var begränsad till Majorna.

Adresse kan vi slippa, eller?
  • Ja, adressen kan vi slippa. De obligatoriska uppgifter att fylla på finns där: https://www.volontarbyran.org/webform/registrera-organisation-och-samordnare
  • Maxxipac said:

Till att börja med, jag har förberett ett volontär uppdrag för Solikyl att lägga på volontarbyran.org. Det kan till och med skyltas på majornas biblioteket och andra ställe. Gärna ge feedback eller uppdatera direkt där innan vi kör på:
    https://pad.riseup.net/p/qQxYmKnNaubI&1

Mycket bra skrivet, några gramatiska fel bör rättas till ba.
    Som volontär hos Solikyl ska du få en grundutbildning
    Som volontär hos Solikyl får du genomgå en grundutbildning
  • eller:
    Som volontär hos Solikyl kommer du att gå genom en grundutbildning.
    :-)
    genomgå betyder undergå, utsättas för, uthärda, genomlida..... Det är kanske inte det vi vill utsätta framtida volontärer för.
  • Sandra said:

eller:
    Som volontär hos Solikyl kommer du att gå genom en grundutbildning.
    :-)

Tack, det låter bättre.

Eller bara:
    Som volontär hos Solikyl kommer du gå en grundutbildning
  • Sandra said:

genomgå betyder undergå, utsättas för, uthärda, genomlida..... Det är kanske inte det vi vill utsätta framtida volontärer för.

vi kan testa militär träning för maträddning :smiley:
  • samt:
    en grundutbildning inom Solikyls verksamhet och vision
    inte bestämd form
Sign In or Register to comment.