Lokaler i Majorna (edit)

edited December 2017 in Solidariskt Kylskåp
Hej,
Här en tråd för att prata om nya lokaler i centrum.
Som var planerad, pratade jag igår med Marcus som är ansvarig för Frivilligcentralen Chapmans Torg. Han var mycket förtjust i verksamheten men sa tyvärr att det var inte möjligt att ställa ett kylskåp där.
Tagged:
«13

Comments

• Jag har pratat med Oliver på Fixfabriken och de vill ju gärna ha en kyl där (Bruksgatan 17).
  • Hej,
    Jag fick ett mail från Stenhuset, Djurgårdsgatan 29 om möjlighet att ha ett kyl där:

Hej igen,
    För att vi ska kunna veta om det funkar i vår verksamhet tror jag att vi nästan behöver få träffa er så att kan berätta era idéer samt att vi kan ställa frågor.

Allt gott!
    /Alexandra

@Bruno, skulle vi arrangera ett möte eller vänta lite. De har möjligt på Fredagar att komma ditt o prata med dem. Jag har inte svarat än.
  • Hej Guys,
    Vem kan komma för ett möte på måndag kl 15:00?
    Det är att Stenhuset, Djurgårdsgatan 29. Målet är att presentera Solikyl och se om lokalen kan vara ett alternativ.
    @brunomc @Nicco @Sandra @tomasz @olle
  • Jag och Bruno ska på måndag kl. 13.00 på möte med My Welther, Majorna 2.0. Hon sa också att ett kylskåp passar utmärkt för deras nystartade projekt Återbruk på Slottsskogsgatan.
  • Tyvärr, är på jobbet vid den tiden. Ligger dock väldigt nära där jag bor, ska kolla va de e för ställe...
  • Kort sagt, Majorna är ett HET område! :-)
    Men det visste vi redan, vi som bor här....
  • Jag kan fråga om ett annat datum om du och Bruno är upptagen på måndag då. Bra att det ska finnas flera alternativ i majorna.
  • Jag redigerade titeln på tråden därför att alla förslag här handlar om lokaler i Majorna.

Jag träffade idag My från Majorna 2.0. Mycket vettig människa och bra kontakt intill Hyresgästföreningen. Hon ville att vi skulle ha ett solidariskt kylskåp på en lokal för återbruksverksamheter (ligger i Slottskogsgatan med Karl Johansg.) som de ska ha i samarbete med Göteborgs Stad. En workshop planeras och hon vill dra igång lokalen innan jul, men det hänger lite på kommunen. När hon återkommer med mer info så skriver jag här.

Andra lokaler: jag kommenterade att Arena på förstalång, där vi träffades, skulle vara en bra lokal för att ersätta Vegagatan, särskilt vad det gäller leveranser från Hemköp Masthugget. Hon höll med och ska ta upp förslaget med chefen. Hon föreslog även ett kylskåp i Majornas Samverkansförening (samma lokal som Folkkök använder).
  • Ja, det var verkligen ett bra möte. Det kommer absolut säkert att ge resultat. Bra jobbat Bruno!
  • Ahh, flera alternativ, nice!
  • brunomc said:

Andra lokaler: jag kommenterade att Arena på förstalång, där vi träffades, skulle vara en bra lokal för att ersätta Vegagatan, särskilt vad det gäller leveranser från Hemköp Masthugget. Hon höll med och ska ta upp förslaget med chefen. Hon föreslog även ett kylskåp i Majornas Samverkansförening (samma lokal som Folkkök använder).

Arena hade varit grymt bra, bra läge och en massa events som hålls där. Undrar dock hur deras egna matförsäljning skulle påverkas av Solikyl.

Håller tummarna, detta stället skulle vara bättre propaganda än alla inlägg på Fakebook.
  • Det ser lovande ut i Majorna!! Februari kan vi sparka igång det med en bra lokal och bra möjligheter till samarbete

Jag fick följande mejl av My:
    Hej Bruno

i fredags hade projektgruppen möte om återbruket på Slottskogsgatan som kommer heta Fixoteket.
    Vi ser jättegärna att ni är med med Solidarisk kylskåp 1 ggr per vecka till en början
    Planerad verksamhetsstart är 1 februari
    Är ni fortfarande intresserade av detta?
    Jag tänker att du i så fall kan få en lista på tänkbara leverantörer av mat av mig och Kalle K- de som ingick i Lokal valuta
    har hört att ett rykte att Coop ska vara intresserade också att skänka mat också
  • Underbart!
    Då gäller det att snarast göra ett besök hos Coop, innan de väljer att donera maten till Stadsmissionen. De flesta affärerna väljer sådana "kända" organisationer eftersom det är politiskt korrekt.
    För resten, hur blev det med mat.com?
  • Då Stadsmissionen skulle utöka och inte ville ge bort en hämtning till oss så blev vi hänvisade till att samarbeta med dem istället.
  • Det var det värsta! Jag vet precis - har jobbat som volontär hos dem - att de slänger själva mängder av mat!!!
  • Stadsmissionen?
  • Ja, stadsmissionen!
  • Vore bra om du kommer förbi och berättar om dina erfarenheter av att jobba hos dem någon dag.
  • Saker att tänka på:
    1 - Majornas Samverkansförening (där de har Folkkök varje måndag) skulle gärna ha ett solidariskt kylskåp där.
    2 - Stadsmissionen ligger hyfsat nära, jag tror inte det vore en stor grej att hämta deras svinn. Vi har kontakt med deras livsmedelsansvarig och han verkar vara rätt personen.
    3 - Resursrestaurangen och Solikyl kan samarbeta med ganska stor fördel till både: vi lägger undan tillsammans all mat som de behöver när de ska laga mat och vi får tillgång till Hemköp Stigbergstorget på andra dagar när de inte hämtar deras mat.

Jag skulle vilja börja med att prata med Resursrestaurangen. Vem skulle ni föreslå att jag kontaktar först?
  • Om de är så lätt att sammarbeta med Stadsmissionen sä är det självklart bra..
  • uppmuntrande!
  • Fixoteket i Majorna var stället vi kom överens om att det ska finnas ett kylskåp. Om någon kanvara där (eftersom jag är bortrest) den dagen, dela ut lite broschyrer och prata om Solikyl så vore det toppen!
    Två glada julklappar till Majorna! Ett Fixotek, en mötesplats för laga, låna, byta, dela saker, öppnar våren 2018 på Slottsskogsgatan 1 - och så kommer det öppnas ett alldeles eget Leksaksbibliotek i samma lokaler!! Välkomna 11 januari 16.30-19.00 på Öppet Hus på Fixoteket för alla som är nyfikna eller har en idé om vad man skulle vilja göra där.
  • Har vi hittat ett kylskåp? Det borde finnas redan på plats på invigningen, så att man konkret visar hur det funkar och eventuellt hitta maträddare som bor nära stället.
  • Sandra said:

Har vi hittat ett kylskåp? Det borde finnas redan på plats på invigningen, så att man konkret visar hur det funkar och eventuellt hitta maträddare som bor nära stället.

Jag vet inte faktiskt. Men du har väl kontakt till My, eller? Jag tror de kan lätt fixa några gamla. Annars har de inte på Omverkstans nya lokalen (gröna gruppen) några extra de kan donera, @tomasz ?
  • Och för resten, glömde skriva att jag gärna går dit den 11:e januari. Finns det foldrar på Vegagatan?
  • Sandra said:

Och för resten, glömde skriva att jag gärna går dit den 11:e januari. Finns det foldrar på Vegagatan?

Kul! :)
    Ja, det finns en del i de där lådarna bredvid det stora bordet. Men framför allt broschyrer till volontärer, inte till butiker.
  • edited December 2017
    Vi borde printa ut några 100 till av varje, en ordentlig hög så att säga.

Var de den 11:e de har invigning på Fixoteket (Slottskogsgatan), har jag förstått det rätt?
  • edited December 2017
    brunomc said:

Annars har de inte på Omverkstans nya lokalen (gröna gruppen) några extra de kan donera, @tomasz ?

Dom skulle kontakta mig om det blir aktuellt att donera kylskåpsom finns i deras källare.
    Posta kontakter ni har med Fixoteket så jag vet vem jag kan ringa när det blir dags att flytta kylen.
  • Det är My Wether eller andra från kommunen som jag varit i kontakt med. Hör av dig när du behöver deras nummer så ger jag till dig. Jag har precis ändrat tråden från det interna till det offentliga forumet (ingen anledning att det skulle vara hemligt, bättre om andra kan se), så därför vill jag inte posta någons kontaktuppgifter här.

Tråden kan vara relevant till @Pontussilago också, eftersom han är aktiv i Majorna
  • @Maxxipac bad mig om kontakt till Majornas Samverkansförening. @Sandra och @Agnese har också visat intresse när vi var på mötet.

Jag tror alla där känner till Solikyl och vi har varit i kontakt tidigare. Det skulle inte vara något problem att ha ett solidariskt kylskåp där. Frågan är bara vilka affärer vi skulle samarbeta med för det kylskåpet och jag ser 2 möjligheter:

1 - Om vi har tur med Willys så kan det blir det närmaste Willys
    2 - Vi kan snacka med Resurrestaurangen och få deras kontakt till Hemköp Stigbergstorget och hämtar där på de dagarna de själv inte hämtar, förutom att Fölkkök kan lämna rester där på Solikyl

Så tänk på dessa grejer när ni prata med dem! :)

http://majsamverkan.se/kontakt/
    Det är nog Emma ni bör kontakta, men Kalle eller My vet om oss också
Sign In or Register to comment.