Inbjudan till hållbarhets dagen för studenter GU 3:e Okt

edited September 3 in Solidariskt Kylskåp
http://www.hallbarhet.se/

Jag fick följande i mitt solikyl mejl:
[...] Jag är projektledare för Göteborgs universitets årliga inspirationsdag kring hållbarhetsfrågor, Act Sustainable!, som är öppen och gratis för alla studenter vid GU och Chalmers. Dagen syftar till att inspirera och ge verktyg till studenterna kring hur de kan tänka och leva mer hållbart på hemmaplan, universitetet/arbetsplats och internationellt genom föreläsningar, workshops och andra aktiviteter. Dagen har anordnats 13 gånger och besöks av mellan 350–400 studenter varje år. Årets Act Sustainable! går av stapeln 3 oktober mellan 12–18 på Pedagogen på Läroverksgatan 15 i Göteborg under temat FN:s globala mål för hållbar utveckling. Kolla in programmet på www.hallbarhet.se.

Jag skriver till dig för att fråga två saker:

1. Under Act Sustainable! anordnas en stor utställningsmässa där organisationer och föreningar har möjlighet att nå Göteborgs studenter med information om sina verksamheter och initiativ. Jag skriver till dig nu för att erbjuda Solidariskt Kylskåp en plats på utställningen. Det är kostnadsfritt att ställa ut, men om det finns något ni kan bidra med till en prispott för mingelbingo samt en hållbarhetsquiz som vi anordnar för studenterna skulle vi bli väldigt tacksamma! Om detta låter intressant, återkoppla till mig innan 12 september med en kort informationstext samt en bild för att ladda upp på vår hemsida www.hallbarhet.se. Platserna är begränsade och vi kan erbjuda ett bord + två-tre stolar per utställare, så hör av er så snart som möjligt.

2. Skulle det vara möjligt för er att bidra med något ätbart under dagen? Vi kommer att bjuda på en smörgås och frukt mellan 15-15:30 men sedan har vi en gemensam avslutning vid 16:30-17:30 där vi hoppas på att kunna bjuda på något lättare att äta. Är detta något som ni skulle kunna hjälpa till med och ev sponsra?

Har du några frågor eller funderingar är det bara att höra av sig på [...] eller [...]

Jag ser framemot att höra från dig!
Jag tycker det är självklart bra. Vilka vill engagera sig i detta?

Comments

• Jo, det kan jag tänka mig, vem mer?
  • Under dagen kan jag vara med bara efter kl 15:30.

Sedan är det fråga om vilka vill vara med och planera/förberedda. Jag kan hjälpa till. Vi kan ta upp det på mötet på söndag också och se om flera är intresserade
  • Jag tycker också att det är en mycket bra idé att vara med och bjuda på mat och jag är gärna med i både planeringen och genomförandet
  • edited September 20
    Jag e med... MEN vi ska ha med mat som de bortskämda akademiker själva får plocka, skära och äta, vi e fan inte någon catering firma.

Det blir roligare för besökare, lättare för oss att arrangera och vår propagande sätter sig lättare på deras hjärnhinna...

Vi får större genomslag på det sättet helt enkelt.
    Jag va på event förra året, dom flesta kommer bara stå där med massa papper, godis och föreningsregister...alltså:
    Gå med i ännu en j##la förening, betala medlemsavgiften så löser det sig...puff
  • edited September 19
    Fick följande mejl:

[...]
    Checklista:

Meddela vilken typ av bord, hur många stolar, eventuellt eluttag och övrigt som ni önskar
    Meddela om ni kommer att delta under hela utställningen (12-17:30) och hur många ni kommer att vara
    Meddela eventuella kostpreferenser (vi bjuder på vegansk smörgås som ska vara nötfri)
    Skicka namn och telefonnummer till er kontaktperson samt hur många av er som deltar
    Har ni möjlighet att ta med ett bidrag till vår prisutlottning i slutet av dagen? Meddela gärna vad och antal, alla bidrag tas emot med glädje!

Återkom så snabbt ni kan, senast fredag den 28 september, och bekräfta gärna att ni tagit del av informationen i vändande mail.
    Vem vill vara kontaktperson och samordna hela grejen? Jag skulle göra det men jag kan bara vara där kring kl 16, så jag föredrar att nån annan gör det.
  • edited September 19
    Vår egen checklista:

- Många infobroschyrer (40 st? Det finns redan en del i Omverkstan), och några samarbetsbroschyrer (10st?). Engelska versioner kommer snart
    - Skyltar med loggan på (tror finns i också i Omverkstan)
    - Några som kan göra en liten upphämtning under dagen och ta med lite bullar och andra grejer
    - Nåt mer? Fyll i...
  • Glöm inte att nämna att vi gärna tar all mat som blir över när dagen är slut.. ;)
  • Jag för min del är helt blockerad hela oktober, med 5 stora jobb. Så jag kommer inte att kunna hjälpa med detta eller något annat under oktober. :-(
  • edited September 28
    Viktigt!! Checklista:
    Meddela vilken typ av bord, hur många stolar, eventuellt eluttag och övrigt som ni önskar
    Meddela om ni kommer att delta under hela utställningen (12-17:30) och hur många ni kommer att vara
    Meddela eventuella kostpreferenser (vi bjuder på vegansk smörgås som ska vara nötfri)
    Skicka namn och telefonnummer till er kontaktperson samt hur många av er som deltar
    Who's participating? So far it's me (but I can be there only after 15:30), @Nicco and @tomasz . I wonder if @Agnese , @Franziska and anybody else would like to be there. I need this info for the checklist above latest tomorrow. Could someone be the contact person? I could do it but only if nobody wants, cause like I said, I'm unavailable on this day until 15:30.

Do the Doodle to say what time you can be there to help out!
  • Vi är ingen catringfirma som @tomasz , men vi kan nog få med oss lite matprover så de kan smaka.. @kristina tar med quizet!
  • shit, ingen som anmält sig mellan 14 och 15, och den tiden kan jag verkligen inte. Det blir tomt isåfall, om ingen kommer
  • Löst, men kan du 11:30 - 12:30 då du skrivit upp dig? De blir ju lite oklart när du anmäler dig och sen skriver att du inte kan innan 15:30..
  • Det som står i Doodle är det som gäller
  • Ok, då vet vi för vi undra igår vad du mena..
  • Vinnare - Solikyls matquiz på Act Sustainable! - Hållbarhetsdagen på Göteborgs universitet tisdagen den 3 oktober 2017.
    Totalt deltog 25 personer i matquizet. En tävlande hade maxpoäng och har kontaktats. Solikyl gratulerar vinnaren!
    Solikyl vill även tacka övriga deltagare i matquizet, liksom alla de besökare på Göteborgs universitets Hållbarhetsdag som besökte vårt bord för givande samtal i frågan matsvinn.
  • kul! jag undrar om det finns några bilder från eventet så att vi lägger upp allt detta på webbsidan
  • Det måste dokumenteras på webbsidan, men bara nu hittade jag tid att göra det. Förresten, om någon här känner sig pepp på att posta grejer på webbsidan och sociala medier, det är bara att säga till så får ni tillgång!

http://solikyl.se/2017/vi-medverkar-i-olika-events/
  • brunomc said:

om någon här känner sig pepp på att posta grejer på webbsidan och sociala medier, det är bara att säga till så får ni tillgång

Snälla uppnama inte andra att slava för Fakebook... det ger dig dålig Karma.
  • står inte FB som jag sagt i andra trådar.
  • Nicco said:

står inte FB som jag sagt i andra trådar.

Här är lite statistik för dig:
    64% av svenskarna (70% av internetanvändarna) använder Facebook. 46% (50%) gör det dagligen.
    https://www.iis.se/blogg/grattis-facebook-pa-tolvarsdagen/

Jag skulle gissa att över 90% av alla som kommer till Solikyl använder Fakebook, så även om det inte står i inlägget så är det det som blir resultatet.

Enligt min mening ska vi inte uppmana folk att fortsätta mata monstret om vi vill ha ett hållbart samhälle.
Sign In or Register to comment.