Kulturkalaset - prata om Solikyl

Vi kommer vara i Bältespännarparken på fredag och tala om Solikyl, vi räknar med att många kommer och behöver din hjälp med att prata med besökare. Hör av dig på kontakt@solikyl.se eller skriv en rad här ifall du kan hjälpa till mellan 18 - 21.

Comments

• Jag kan vara där under hela kalaset. Kristine (vet inte om jag stavar rätt) som var med på mötet visade intresse, men jag har inte hennes kontakt, fast Agnese har det, tror jag.
  • Jag skapade nyss en upphämtning/event på foodsaving.world
  • Jag måste hjälpa Repair Cafe, vi är bara 2 så hinner nog inte hjälpa till med hämtningen också. Vi kan även behöva frakta lite Repair Cafe verktyg (en bananlåda) på nån av kärrorna.
  • vi kör alltihop (kylen + mat + verktygslådan) på den stora kärra och tillsammans med lastcykeln om det behövs. Jag kommer att hämta mat kl 16:30...
  • Nu är broschyren till allmänheten nästan färdig! Agnese kommer skicka ikväll eller imorgon... @tomasz hinner du skriva ut dem också på Falken? Och kanske ska vi passa på och skriva ut de gamla lappar för att dela ut på matställen under kulturkalaset, så att de ringer oss om det finns mat kvar när de ska stänga??
  • edited August 17
    Ladda ner här: http://solikyl.se/wp-content/uploads/2017/08/brochure-for-volunteers.pdf
    jag har även rå-formatet indd om något behöver justeras

Agnese skrev:
    Ok, it seems that I have finished now. Oh, by the way, please, let Tomasz know that it's best to print out in a full (100%) scale, because then the white area around the edges of the "fridge" is even, 5mm. I have tried it out on 2 or 3 printers, and it works - none of the printers cut off the colourful print parts. I hope it's ok that I used the Poseidon from the header of the website? I thought it looks very much like "the food ambassador of Gothenburg" :D
  • Lite språk justeringar och förslag för ökad tydlighet..

1)
    "Vi vill gärna
    att du blir Solikyls ambassadör"

det låter som vi bara behöver en ambassadör så ändra till

"Vi vill gärna att du blir Solikyl ambassadör"

2)
    "Enligt Naturvårdsverket, två tredjedel av
    matavfallet i restauranger och butiker
    är onödigt."

ändra till:

"Enligt Naturvårdsverket är två tredjedel av
    matavfallet i restauranger och butiker onödigt."

3)
    "Trots att hushållen pekas
    ut som största källa till matavfall, den
    största delen av det är oundvikligt (t ex
    bananskall och kaffesump).

meningen blir urvattnad, ändra till:

"Trots detta pekas hushållen ut som största källan till matavfall,
    där den största delen av avfallet är är oundvikligt (t ex
    bananskall och kaffesump)."

4)
    "Vi vill hjälpa dessa aktörer till att minska sitt matsvinn."

Aktörena nämns 2 meningar innan och däremellan talas om svinnet i hushållet så den som läser tappar lätt tråden, tydlighet behövs så ändra till:

"Vi vill hjälpa aktörer såsom restauranger och butiker att minska sitt matsvinn."
  • Kul, tack! Ska vidarebefordra till Agnese, fast med lite justeringar utöver:

#3 lät konstigt från början faktiskt för att det finns ingen direkt relation mellan att två tredjedel av avfallet i butikerna gör de större slösare än hushåll. Inte nödvändigtvis. Det visar bara att det finns mycket att jobba inom branschen. Därför tycker jag att det skulle låta bättre:
    "Å andra sidan pekas hushållen ut som största källan till matavfall, trots att den största delen av avfallet är faktiskt oundvikligt (t ex bananskall och kaffesump)".

Svinn förekommer i hushåll men vi påstår här att det inte är så viktigt som det brukar sägas.

och detta i samband med 4) "Vi vill hjälpa alla dessa aktörer att minska matsvinn" (solidariska kylskåp finns till både hushåll och butiker/restauranger)
  • Ok, tar gärna en titt på den rättade texten innan den trycks.
  • Jag uppdaterade länken ovan för utskrift. En gång till, för att underlätta: http://solikyl.se/wp-content/uploads/2017/08/brochure-for-volunteers.pdf

Inte perfekt ännu (ett litet misstag kvar) men ändå mycket bättre än förra versionen!

• Ser tillräckligt bra ut! ;)
  • Jag skulle skriva ut mycket mindre av den andra, för att vi har redan en del och det kommer knappast folk som är målgruppen i broschyren (alltså som jobbar på mataffärer/restauranger), och för att det finns fortfarande en del fel i den (inte sista versionen).
Sign In or Register to comment.