Solikyl på Climate Camp 3 -7 aug

http://www.fossilgasfallan.se/climate-camp-anmalan/

Jag har snackat med Andreas i organisation och Solikyl kan medverka med workshop, maträddning eller liknande. Det är ett grymt tillfälle att värva nya människor. Någon som vill vara med och planera? Vi har inte pratat om exakt vilken dag men den enda jag inte kan är den 3:e

En idé vi diskuterade är att försöka få ett tillfälligt samarbete med butiker i närheten så att vi räddar maten under lägret och levererar till dem. Någon som vill testa att kontakta butiker?

En annan idé är att ta maten från Hemköp, vi kan säkert skaffa någon som kan köra.

Workshopen innebär att folk får vara med och rädda mat samt en vanlig presentation av verksamheter där vi anknyter det till klimat- och miljöfrågan. Jag kan förberedda och göra presentationen om inte någon är särskilt sugen på det, eller så kör vi tillsammans. Om vi inte hinner planera hela maträddningsgrejen så kan vi eventuellt testa en idé jag diskuterade med @tomasz , om att live-sända en upphämtning på Hemköp

Comments

• Bra idee, men svårt att genomföra när folk är bortresta medans planeringen skall göras.
  • Det finns ett annat intressant event som några av oss kanske borde titta förbi om 10 dar, Climate Justice Training (GBG):
    https://www.facebook.com/events/1361916753903907
  • Nicco said:

Det finns ett annat intressant event som några av oss kanske borde titta förbi om 10 dar, Climate Justice Training (GBG)

Jag känner dem och har varit på sånt. Inget Solikyl kan vara med direkt men absolut värt om man är intresserad av aktivismen och civil olydnad

Andreas sa att de tänkte på Coop Extra Eriksberg och på Ica Kvantum Sannegården. Bil för transport kan fixas. Kanske dags att aktivera kontakten vi har från Coop? Att föreslå ett tillfälligt samarbete kan vara en jättebra grund till ett riktigt samarbete för framtiden.
  • Transport kommer nog lösas, fick jag nu bekräftad av Andreas. Men en annan idé, om hela grejen med att hämta mat från nån butik inte fungerar: vi skulle kunna ändå hålla i en workshop om dumpstring och dumpstra nånstans i närheten. @Agnese would certainly like to do it, if she's back in town by then
  • Det finns en Coop på Wieselgrensplatsen också, de är alla lika nära lägret (runt 2k), men jag tänker lite mer långsiktigt med kylskåpet i Kville och så, då är det smidigast med Coop på Wieselgrensplatsen. De andra har också rejäla uppförsbackar så går inte att förflytta maten utan bil vilket inte ä ren lösning för Kville på lång sikt.
  • ok då, om vi får välja då blir det Wieselgrensplatsen, men vi bör ta kontakt med den personen som sitter i styrelsen och fråga om både. Vill/hinner du redigera en mejl, Nicco? Annars kan jag försöka de kommande dagar
  • Vi kan lägga till climatecampsweden (at) gmail.com i kopian
  • @Nicco jag väntar på ett svar
  • Ok, nu är det officiellt att Solikyl kommer medverka på Climate Camp och datumet är inte ännu spikat, men det blir antigen den 4:e (fredag) eller den 5:e aug (lör). Idén med att skaffa ett snabbt samarbete nära lägret gick inte för pga kort tid, men vi kör en vanlig workshop med presentation på lägret och möjligen en live-sändning av en upphämtning på Hemköp, där några stycken kan också anmäla sig i förväg för att vara med. Här kommer den preliminära beskrivningen:

Beskrivning: Upp till en tredje del av all mat som produceras i världen går förlorad. Var ligger orsakerna till problemet och vad kan göras ur ett lokalt perspektiv? På workshopen diskuterar vi matsvinnsproblematiken och projektet Solidariskt Kylskåp presenteras. "Solikyl" har varit aktiv i Göteborg i ett år nu och räddar mat regelbundet från butikerna, caféer och evenemang för att dela ut till allmänheten i kylskåp/skafferi som är öppna till alla. Under presentationen kommer det också att pågå en live-sändning av en upphämtning på en affär som samarbetar med Solikyl.
    Prova på maträddning: De som vill vara med på upphämtningen som ska live-sändas och leverera till ett solidariskt kylskåp måste föranmäla sig till bruno@solikyl.se (begränsad med platser, max 3 st). I slutet av workshopen ska en dumpstringsrunda organiseras från och till lägret. Nybörjare eller erfarna, alla välkomna!
    Därför måste en livesändning testas. Hoppas att IT-teamet @tomasz och @Nicco hinner förberedda detta! :) Går det inte så det är lugnt, jag förklarar att det inte gick under workshopen helt enkelt, men om ni kan åtminstone filma en upphämtning så att jag spelar i bakgrunden så vore det mycket bra redan!
  • Se till att ha tillräckligt med mobil data, kan vara bra att gå in och göra lite speed och täckningstester där vi hämtar för att se om det går att streama live..
  • Jag ska kolla hur det är med Internet-uppkoppling på lägret. Det ska visas på datorn med projektorn iaf. Ska vi testa med https://jitsi.org/? Jag har använt några gånger (dock aldrig med mobilen) och det verkar funka hur bra som helst.
  • När ska/vill ni testa?
  • Låter grymt. Om vi har vårt event på lördagen kan jag vara med på campet.
  • Nu är det spikat! Lördag 5 augusti kl. 12-13

@evelinekarlsson vill du vara med och planera hur det ska gå till? Jag tänker inte ägna så mycket tid åt att presentera hur Solikyl fungerar och vad det handlar om, kanske göra det i 20 min, max 30, och sedan fortsätta med diskussioner, för att vara mer interaktiv, medans hela video/live-sändning löper i bakgrunden. Men jag har inte planerat hur diskussionen ska ske eller om det blir nån "övning/lek". Har du några idéer? Eller kanske vill du snacka lite om foodsharing i köpenhamn?
  • Okej gött, lördag it is!

@brunomc Hmm.. först tänker jag att eftersom vi har vår timme under lunchen så passar det ju bra att fixa käk till dess, (ej lagad då). alltså ge ut vår dumpstrade mat före workshopen.

Sedan kan vi presentera vår grej typ 20 min max. Sen tänkte jag på att eftersom vi vill att det ska sprida sig till andra stadsdelar, (samt andra städer! mkt internationella personer på plats antar jag) så kanske vi kan gå igenom en lathund/to-do list (i stora drag) på hur man startar ett liknande initiativ själv. Typ printa ut en folder eller be folk sätta upp sig på en mail-lista och få infon därifrån om man inte vill printa å ha sig. Eller bara power point. Säg att vi har 3-5 punkter på vart man kan läsa mer, våra plattformar som används, hur man kan tänka i kontakten med providers osv. Säg att detta tar max 20 min. Resten av tiden för frågor.

Annan ide är att ha lite statistik om mat/matsvinn/matproduktion och den som svarar rätt får en zucchini kastat till sig, ni fattar. Snabbt och lättsamt. Folk älskar priser och belöningar.

Eller diskussionsämnen i 3 smågrupper, typ: hur minska matsvinnet lokalt, regionalt, internationellt tex. OBS: kan tycka sånt kan bli lite stelt ibland, folk pallar inte osv. Har ingen aning om hur engagerad denna crowd är men det är min egen erfarenhet från liknande event.

Det var det jag hade på hjärnan, feel free att dissa och hissa

• Hmm.. först tänker jag att eftersom vi har vår timme under lunchen så passar det ju bra att fixa käk till dess, (ej lagad då). alltså ge ut vår dumpstrade mat före workshopen.

Det tycker jag är en bra idé! Men jag själv kommer nog ha svårt att ordna detta, eftersom jag kommer från resa den 3:e på kvällen och på fredag ska jag direkt dit för att hålla i en annan workshop för Jordens Vänner och kanske stanna resten av dagen. Ta gärna med om du har räddad mat!

Sen tänkte jag på att eftersom vi vill att det ska sprida sig till andra stadsdelar, (samt andra städer! mkt internationella personer på plats antar jag) så kanske vi kan gå igenom en lathund/to-do list (i stora drag) på hur man startar ett liknande initiativ själv.

Bra! Jag har velat skriva ihop en lathund för länge sedan! Kanske kan vi göra detta som en övning/interaktiv del, där man själv får skriva/berätta hur man tänker gå till väga där man bor, och sedan diskutera detta tillsammans

Annan ide är att ha lite statistik om mat/matsvinn/matproduktion och den som svarar rätt får en zucchini kastat till sig, ni fattar. Snabbt och lättsamt. Folk älskar priser och belöningar.

XD En liten quiz, låter roligt! Skulle du hinna förberedda något sånt?
  • @brunomc Angående räddad mat: Jag har ingen bil att hämta mat i och att cykla på crappy lastcykel till hisingen känns oklart. Men kanske gör det ändå. :)

Att sprida initiativet: Bra ide, vi gör detta som en övning/interaktiv del, där man själv får skriva/berätta hur man tänker gå till väga där man bor, och sedan diskutera detta tillsammans, precis som du skrev. Sen borde vi ge stalltips i diskussionen.

Quiz: jag förbereder quiz. obs: oklart om vi hinner med ett quiz på vår timme men det är bra att ha som nödgrejj! Vi kommer inte ha någon power point va? För den ska väl vi visa live-dumpstringen på. Kan ju bli lite knepigt quiz då kan man tänka, att typ skrika ut frågorna känns tråkigt, men aja. It will show :)
  • Jag hämtar nyckeln till lastcykeln imorgon klockan 17. Kollar också hur mycket jag kan lämna kvar på hemköp till lördagen.
  • Grymt! Då blir det så! Vi ska ha tillräckligt med material att köra så det kommer blir bra!!
Sign In or Register to comment.