Produktförbättring vs elsäkerhet

edited June 24 in Repair Café GBG
Hej,

Jag startar denna tråd eftersom vi fick en FB förfrågan om en produktförbättring som jag personligen hade sagt nej till då vi för det första är där för att laga saker, inte bygga om och iockmed att förfrågan gäller att jorda någon form av lampor så blir det per automatik en elsäkerhetsfråga som jag ställer mig ännu mer frågande till. Vad är det för lampor, varför skall de jordas? Vad förmedlar vi för budskap om vi jordar en produkt som inte är designad för det, tex att brukaren då tror att den då kan användas i fuktiga utrymmen? Vilken form av isoleringen har produkten, hur testar vi det?!

Den erfarenhet jag har kring detta är att det kan vara livsfarligt, min far hade en bror som jag aldrig träffat. Han ställde sig i ett badrum på 70-talet och borrade, borrmaskinen var inte jordad och inte dubbelisolerad så skalet blev strömförande och han dog. Det är fortfarande ett trauma för min far som valde att ge mig samma namn som min farbror.

Jag hade föredragit om denna tråd hade öppnats för att diskutera svaret innan tråden på FB besvarades, men nu får vi försöka göra det bästa av situationen.

Här är FB tråden:
https://www.facebook.com/events/410506705997105/permalink/433596133688162/?comment_id=435638880150554

- Nicolas
Sign In or Register to comment.