Press & Media

WIRED Japan (!!! Crazy Stuff) want to come to the place and make an interview with me and take photos of people repairing and the community. They will do an articel 12 pages about circular economy in Sweden.
Is it anyone who want to be there with me the 9th 15.00-18.00??? I think if we are some who can be there and we can annonce an extra opening on facebook, and maybe see if we have any friends who can come by with stuff to repair. What do you think? :) Would be so cool! Hopefully they want to take pictures of the Bike Kitchen aswell.

@Oscar @olle @Nicco @PanGolin @Stig @Erik @JonathanE @Hannes @toverunefelt @chris @toverunefelt

"Hi Emma,

We are now finalizing our trip schedule. Thanks for waiting. :)

So, can we interview you and take photos in the afternoon of May 9th?
If we can make it around 3-6pm, that'd be great.

I'd like to interview you about overall concept of Repair Cafe, how the community is operated, how you engage people in the community and more..

Regarding the photo-shoot, we'd like to take shots of not only the space but also people actually repairing things.

Hope this works. Looking forward to hearing from you.

Best
Yuki"
«1

Comments

• I've already got other plans for Tuesday afternoon so if I'd known a bit earlier in advance it could have worked for me.

I am not so convinced we could have a repair evening the day before our regular time because it's during regular working so hours it may be hard for people to help out and for people to come with stuff to fix since they are probably also working then. Also it takes energy to have 2 days after each other and I doubt the bike kitchen will love the idea of having the door open before 18 because they are preparing and don't want people going in then, but they can get some cool pictures of the bike kitchen if they stay a bit after 18:00..

I understand your reasoning, but we can't adapt our opening times to when a newspaper in Japan has time, they have to adapt to our regular opening times in my opinion.
  • thank you for your quick answer Nicco. If there is any one who wants to join on tuesday please tell me, otherwise I have to cancle. If it was a small news paper I had not tried this hard but this is one of the worlds biggest paper about tech..
  • It does not matter how big or small they are, if they want to take pictures and interview us while repairing stuff, they will have to drop by during regular opening times.
  • This sounds really cool Emma, I'll make sure to be there. Especially as it's such a big paper. I can bring my stereo amplifier which will have to serve as Repair Cafe thingy.
  • I'm trying to convince them to come by on the 10th and they told my they will look in to it.. Will let you know as soon as I know. Nice to know that you can Oscar!
  • Hej, I can also come on Tuesday if needed. Oscar I love looking into stereo amplifier, I will join you :)

If anyone at Omverkstan needs battery or screen replacement (or anything else) on their smartphone that could also be a good time for it.
  • Nice PanGolin! I do have an iPhone 5 in need of a new screen however I haven't bought one yet - does anyone know of a shop which sells new screens in Gothenburg? I suspect I won't have it in time if I order it online.

Let us know if it'll be on Wednesday instead then Emma :)
  • Last info they will come by at wednesday :) I'll meet them 15.00 but is it anyone who can be there around 16.00 so they can talk to you if they want to and take pictures when the event starts? I have to go 16.00/16.30 cause am going to speak at the science festival.

"Great! Let's meet at 15:00 at the space then?
    The photographer has to catch a train to Copenhagen in the evening, so if we can finish all the photo-taking around 18:30, that'd be great.

Thank you for your support.
    Looking forward to meeting you soon!

Best,
    Yuki"
  • edited May 12
    @Oscar you can find spare parts for iPhones at Oskars Service, Södra Vägen 57. I've been there twice and they have a lot a spare parts at a good price and quality. I got a new battery, a screen for a iPhone 4S and a screen for a 5 for around 1000:- (around 400 to 500:- for a screen and 200:- for a battery). Roughly the same prices as the ones on iFixit but without the port. Plus they are very friendly :)
    But I'm sure you can find many of these kind of smartphone repair shops that can sell spare parts to you.

See you on Wednesday then !
  • Förfrågan från Världskulturmuseet:

Hej Emma, Anna Tarschys på program här informerade om ert Rapair café. Jag undrar om ni skulle vilja köra det hos oss på Världskulturmuseet i höst några datum. Exempelvis onsdagskvällar brukar vi ha program. Kan vara i ett seminarierum i anslutning till vårt fik, eller tom ute i fiket mellan 18-20.

Vi har ett samarbete med de sociala företagen mamas retro, tråd & trade och formu SKILL, och har pratat gemensamt om att de skulle komma in och göra workshops, exempelvis så här byter du din dragkedja osv. De jobbar med nyanlända praktikanter, delvis sömmerskor och skräddare. Det skulle alltså kunna bli en kombo av repair café och svenska-träning genom att praktikanterna är de som också visar folk hur de byter dragkedja eller fållar jeans.

Det vore en fin kombo tror jag, vore super att kunna spika några datum innan semester isf.

Hälsningar Stina

Vad säger ni om detta? :)
  • EmmaÖ said:

Förfrågan från Världskulturmuseet:

Hej Emma, Anna Tarschys på program här informerade om ert Rapair café. Jag undrar om ni skulle vilja köra det hos oss på Världskulturmuseet i höst några datum. Exempelvis onsdagskvällar brukar vi ha program. Kan vara i ett seminarierum i anslutning till vårt fik, eller tom ute i fiket mellan 18-20.

Vi har ett samarbete med de sociala företagen mamas retro, tråd & trade och formu SKILL, och har pratat gemensamt om att de skulle komma in och göra workshops, exempelvis så här byter du din dragkedja osv. De jobbar med nyanlända praktikanter, delvis sömmerskor och skräddare. Det skulle alltså kunna bli en kombo av repair café och svenska-träning genom att praktikanterna är de som också visar folk hur de byter dragkedja eller fållar jeans.

Det vore en fin kombo tror jag, vore super att kunna spika några datum innan semester isf.

Hälsningar Stina

Vad säger ni om detta? :)

Förslag på onsdagar från Världskulturmuseet:

30 aug
    13 september
    11 okt
    25 okt
    6 dec

• edited June 12
    Det kan vara intressant efter att repair cafe gjorts mobilt, det innebär flera saker.

1) Skall vi ha repair cafe på måndag eller onsdag? Det talades om att flytta till måndag. Nej, jag tror inte vi har resurser för att köra måndag på Omverkstan och onsdag på Världskulturmuseet.

2) Repair Cafe lånar fortfarande lite verktyg från GHS, de bör vara självförsörjande då GHS inte har en ekonomi för att hantera verktyg som försvinner vilket tyvärr kommer att hända.

3) Ljus, för att laga saker så behövs ordentligt med ljus som inte Världskulturmuseet har på samma sätt som på Omställningsverkstan (speciellt inte i ett cafe med mysbelysning) så vi behöver hitta lösningar som går att arbeta med.

4) Uppskalande av verksamheten, då Repair Cafe är i anslutning till Världskulturmuseet's övriga verksamhet som bedrivs parallellt så ser jag fler besökare vilket kräver mer verktyg och fler volontärer eller så blir det lätt långa köer där många snabbt känner sig missnöjda inklusive volontärer som kommer lämna då de inte kan hantera en sådan stressande situation. Vi kanske kan lösa detta genom samarbete med folk från Mikrofabriken, CRF etc. Vi kan ju även efterlysa genom grupper såsom GBG Make etc.

Sammanfattningsvis så måste vi växa för att klara av en sådan verksamhet.
  • edited June 22
    Här kommer info om Kulturkalaset den 18:e augusti & 3 st tillfällen på Världskulturmuseet höst/vinter

KULTURKALASET
    Så här skriver ansvarig från staden, som bjuder in Smarta Kartan till sitt "Green Corner" med fokus på mat. "Nä jag tycker inte att det strikt måste göra det även om jag tycker att det vore coolt om det ni lyfter är maten. jag gillar de idéer du skriver nedan.
    kan ni komma lite mer på kvällen typ från 18 och framåt så kan jag lösa mycket plats. Det är också den bättre tiden på kalaset om du frågar mig.
    Om ni är begränsade till dagtid får jag kolla vad vi kan lösa i platsväg.
    Vi har även marknad på dagtid så det hade vart perfekt att köra räddad mat efter. "

Mitt förslag var att Smarta Kartan har en större yta och det då fanns "levande kartpunkter" på plats Solidariskt Kylskåp och Repair Café GBG.

Vad tror ni om 18/8 från kl.18.00 tills vi orkar (slutar kl.24.00).
    Vilka är pepp och kan medverka den kvällen?
    Jag ska se till så vi har el.

Typ text: Var smart - Dela, byta, låna, ge och reparera
    Träffa gänget bakom Smarta Kartan och se vart du kan hyra, dela, byta, låna och ge i Göteborg. Eller ta med dig något trasigt ex. hörlurar, högtalare, byxor m.m. och lär dig om reparationslogik och reparera dina grejer med Repair Café GBG, ALLA kan! Eller kom förbi det Solidariska Kylskåpet med räddad mat, som alla får ta.
    Medverkande: Kollaborativ Ekonomi Göteborg / Smarta Kartan, Repair Café GBG och Solidariskt Kylskåp.

Behöver: el för maskiner och symaskin. el till kylskåp. el till touchscreen för Smarta Kartan. Plats för två arbetsbord ett för hemelektronik och ett för textil. Stolar. Yta för ett kylskåp.

Vill isf träffa er som är pepp, i augusti så vi kan styra upp det. Tänk på er medverkan tills dess..

VÄRLDSKULTURMUSEET
    Så här skriver dem nu:

"Hej, ja hemelektronik är toppen i kombination. Då kommer ni in med personer som kan hjälpa folk att laga det?

Dessa datum: Datum: 11 oktober, 25 oktober, 6 december har vi bokat (18-20), vi vill gärna att ni är med på alla. Isf blir text ngt som nedan, vad tror du?

Har du/ni ngn bra bild vi kan lägga på hemsidan?
    ----------
    Repair café - laga kläder och hemelektronik
    Kom till Värlsdskulturmuseet och laga dina trasiga byxor, byt dragkedja, fixa din trasiga brödrost, eller bara för att du vill umgås och hjälpa någon att laga sitt gosedjur. Vi har nål och tråd, symaskiner, textilier och hantverkskunskaper genom de sociala företagen Tråd & Trade och Mamas Retros skräddare och sömmerskor som assisterar dig. Studiefrämjandet är också på plats med skickliga hemelektroniksfixare.

Material: Tag med det du vill laga och om du behöver exempelvis blixtlås.

Genomförs i samarbete med Tråd & Trade, Mamas Retro och Studieförbundet?
    Fri entré"

"Hej, jag träffade mamas retro/tråd &trade i går och de är väldigt peppade på repair café.

Vi bokade följande datum så hoppas ni är på för dessa också. Nedan har jag ett annat program som vi gör med textilhögskolan 7 oktober, framtidsveckan. Är ni intresserade av den också? Det blir bra spridning med samarbetspart tänker jag, och om ni har ngn liten budget att tillgå är det alltid bra då det troligt behövs ngt i material att köpa in osv.
    --------------------------- Vi pratas den 28e//Stina (gla midsommmar)
    Datum: 11 oktober, 25 oktober, 6 december.
    Onsdag 25 oktober
    Kl. 18-20
    Repair café

Kom till Värlsdskulturmuseet och laga dina trasiga byxor, byt dragkedja, fålla jeans, eller bara för att du vill umgås och hjälpa någon att laga sitt gosedjur. Vi har nål och tråd, symaskiner, textilier och hantverkskunskaper genom de sociala företagen Tråd & Trade och Mamas Retros skräddare och sömmerskor som assisterar dig. Studiefrämjandet är också på plats med skickliga fixare.

Material: Tag med det du vill laga och om du behöver exempelvis blixtlås."

Förslag på datum kl.18-20 , 11 oktober, 25 oktober, 6 december har vi bokat (18-20)
    Vilka kan och är pepp?

Mitt förslag på text:

Repair Café / Reparationskväll - laga kläder och hemelektronik
    Kom till Värlsdskulturmuseet och laga dina trasiga byxor, byt dragkedja, fixa dina trasiga högtalare, eller bara för att du vill umgås och hjälpa någon att laga sitt gosedjur. Vi har nål och tråd, symaskiner, textilier och hantverkskunskaper genom de sociala företagen Tråd & Trade och Mamas Retros skräddare och sömmerskor som assisterar dig. Repair Café GBG är på plats och stöttar och hjälper dig, så du kan reparera dina grejer, ALLA kan reparera.

Genomförs i samarbete med Tråd & Trade, Mamas Retro, Repair Café GBG och Studiefrämjandet.

Fri entré"
  • 21 augusti är måndagen EFTER kulturkalaset - vilket datum ska det vara?

• sorry justerat nu till 18:e augusti

21 augusti är måndagen EFTER kulturkalaset - vilket datum ska det vara?

• Har ni möjlighet att bekräfta så snart ni kan :) Så det kommer med i diverse program (vilket ä'r det bästa för marknadsföringen). @Oscar @Magdalena_Forshamn @JonathanE @Nicco @olle @Erik @Stig
  • @EmmaÖ Hej! Jag kan vara på kulturkalaset den 18e! 11e och 25e oktober är jag borta tyvärr, men 6e dec är jag med på museet.
  • Jag kan nog också, mest tveksam på 6 december dock.
  • Jag har inget planerat så långt fram i tiden, så kör på jag kommer!
  • Jag säger till Kulturkalaset/Green Corner att ni kan, så håller vi tummarna för det..
  • Det kommer finnas ett litet socialt café i närheten så vi får vara noga att ni inte konkurrerar ut dem.. Jag ska få info vad de har så kanske ni kan välja lite utefter det? Känns det ok?
  • Du menar på Världskulturmuseet nu?
  • Räkna inte med mig på Kulturkalaset. (för antingen är jag inte där alls eller så är jag där i lite mer jobbsammanhang)
    Datum för Världskulturmuseet är helt ok, vad jag vet nu....
  • EmmaÖ said:

Det kommer finnas ett litet socialt café i närheten så vi får vara noga att ni inte konkurrerar ut dem.. Jag ska få info vad de har så kanske ni kan välja lite utefter det? Känns det ok?

Om det är Vägen ut! Kajskul 46 så får ni inte konkurrera ut dom med gratisgrejer, då blir jag ledsen. Jag är extern styrelseledamot där så de är speciella för mig. De och andra Vägen ut! som tex Lärjeån är små kämpande sociala företag med små ekonomiska muskler.
  • Detta skulle postat i solikylstråd, så glöm detta!
    EmmaÖ said:

Det kommer finnas ett litet socialt café i närheten så vi får vara noga att ni inte konkurrerar ut dem.. Jag ska få info vad de har så kanske ni kan välja lite utefter det? Känns det ok?

• Ok, var lite lost där...
  • edited June 28
    Repair Café GBG på Världskulturmuseet hösten 2017

Har pratat med Stina nu som håller i det. Vi kommer höras i augusti och boka en träff i september där ni kan träffa henne på museet och se lokalen och diskutera detaljerna.
    Datum som är bokade: 11/10, 25/10 och 6/12, kl.18-20. Det verkar som det är svårt för alla att veta nu, men Stina och jag kom överens om att vi chansar på att åtminstone två kan vid varje tillfälle, för hemelektronik. Jag kan också vara med som värd om det behövs. När det gäller textildelen kommer 2 sociala företag vara på plats och hålla i det (Tråd & Trade + Mamas Retro). Vi får gärna ha textilvolontärer också på plats om vi har folk till det. @Magdalena_Forshamn kan du stämma av med @Marie och se hur ni gör?

De har fått text och bilder från mig nu till programmet. Text:

Repair Café / Reparationskväll - laga kläder och hemelektronik
    Kom till Värlsdskulturmuseet och laga dina trasiga byxor, byt dragkedja, fixa dina trasiga högtalare, eller bara för att du vill umgås och hjälpa någon att laga sitt gosedjur. Vi har nål och tråd, symaskiner, textilier och hantverkskunskaper genom de sociala företagen Tråd & Trade och Mamas Retros skräddare och sömmerskor som assisterar dig. Repair Café GBG är på plats och stöttar och hjälper dig, så du kan reparera dina grejer, ALLA kan reparera.

Genomförs i samarbete med Tråd & Trade, Mamas Retro, Repair Café GBG och Studiefrämjandet.

Fri entré

Bemanning, preliminärt svar från er:

11/10 - Nicco, Tom & Olle + Magdalena
    25/10 - Nicco, Tom & Olle + Magdalena
    6/12 - Jonathan, Tom, Nicco (eventuellt) & Olle + Magdalena

Jag mailar Stig om detta, tror ej han använder forumet..

Eventen rapporteras till Studiefrämjandet, oklart än om det blir Repair Café GBG eller Världskulturmuseet som gör det. Det löser vi längre fram..
  • Det gör jag. Men antagligen i augusti.
  • @emma Är gärna med på Världskulturmuseet eventen inte för att jag har bra kunskaper innom reparation men kan vara moralist stöd och hjälpa till med annat praktiskt.
  • tomasz said:

@emma Är gärna med på Världskulturmuseet eventen inte för att jag har bra kunskaper innom reparation men kan vara moralist stöd och hjälpa till med annat praktiskt.

Du kan tex välkommna folk, hjälpa dem att beskriva sitt problem på lapparna vi vill ha ifyllda, ge dem kölappar osv. Sen tror jag inte det skulle ta dig så lång tid att lära dig grundläggande felsökning och klara enklare reparationer.

Sign In or Register to comment.