Brandskadad lastcykel bör till-lagas

Hej @EmmaÖ , har du adressen till gården där Studiefrämjandets lastcykeln är parkerad? Jag skulle vilja komma förbi nån gång denna vecka och ta en titt på den. Förresten är det du eller den där Peter som har nyckeln till låset?

Kanske vill @tomasz eller @olle följa med?
«1

Comments

• Jag har nyss prtata med Peter och han kan inte ta det nu eller på ett tag. Paul har nyckeln, ska ringa honom imorogn. återkommer
  • Alright, tack! Jag ville mest kolla cykels tillstånd och ta några bilder, till att börja med...
  • hmm..lördag kanske? upptagen i veckan...
  • Det blev bestämt med Olle att vi ska kolla på cykeln på lördag, det enda vi behöver är adressen, men om du har fått tag på Paul och nycklarna (jag kan prata med honom också om jag får hans kontakt) så vore det superfint!
  • Jag fick adressen av Paul nu och ska gå förbi och titta på cykeln idag. Tanken är att se hur brandskadorna ser ut, ta några bilder och fundera på hur vi ska transportera den. Återkommer...
  • Jag och Bruno titta på lastcykeln idag.

image

image

image

image

image
  • Ja, det måste ha blivit rätt varmt.. men de ser ju ut som det går att fixa den..
  • Jag har för mig att vi fick lite tillbaka på försäkringen så vi kan förhoppningsvis använda det till nya delar :) Ska kolla. Fundera på transporten ni, och hojta när ni vet.
  • Hoplåst med en annan cykel med kombinationslås, kod någon? Ser inte ut o vara några problem o få den o rulla, måste bara hitta rätt växeldelar...
  • Det är bara en nyckellås vars nyckel har Paul, som bor där. Kanske kan vi ordna transport denna vecka, @tomasz sa att han behövde ändå få tag på nån lastbil för att transportera andra cyklar
  • brunomc said:

Det är bara en nyckellås vars nyckel har Paul, som bor där. Kanske kan vi ordna transport denna vecka, @tomasz sa att han behövde ändå få tag på nån lastbil för att transportera andra cyklar

Det blir nog ingen lastbil då cyklarna från Chalemers inte ska flyttas nu, var sista budet.
  • tomasz said:

Det blir nog ingen lastbil då cyklarna från Chalemers inte ska flyttas nu, var sista budet.

Synd. Hur fixar vi det då? Om inte med en lastbil, alternativet är att byta däck och putta hela vägen till Omverkstan
  • brunomc said:

tomasz said:

Synd. Hur fixar vi det då? Om inte med en lastbil, alternativet är att byta däck och putta hela vägen till Omverkstan
    Kanske den får plats på en stora cykelkärran, just nu är den i Gamlestan då jag ska ordna en pickup här. Ska köra tillbaka den på Tisdag.
  • Stora röda kärran, byta däck + slang på plats eller en kombination - ställ framhjulen på kärran och fixa till bakhjulet. För att ens kunna pröva något måste vi ha upp låset/låsen. Kan någon kontakta denne Paul och be honom ta bort låsen? De e ju knappast så att ngn kommer cykla iväg på den bara för den e olåst...
  • javisst! jag kan kontakta honom. Jag tänkte att det vore bäst om vi kan få nyckeln direkt så behåller vi den helt enkelt (om det inte går att träffas snart så kan jag be honom att öppna låsen bara). Ska vi bestämma nån dag i vecka för att göra det? Jag är flexibel med tid denna vecka, nåt förslag?
  • Jag är inte alls så flexibel längre, tyvärr. Saknar det redan... Torsdag EM ser ut att funka dock, hur ser det ut för dig?
  • på torsdag em går bra, så länge jag kan vara tillbaka på omverkstan kl 17 senast
  • Slutar jobba kvart över 3, så kan nog va där ca halv 4. Med reservation för om jag råkar befinna mig i fel ände av stan när jag slutar, men det brukar inte hända... Jag tycker vi ser till att få ner den till vega på tors iallafall och i mån av tid börja plocka bort delar som är skadade och behöver ersättas. Den e ju rätt stor o bökig så vi får väl låsa den ute vid nåt cykelställ sen.
  • oj, det går inte. Jag tänkte fel också, mötet på Omverkstan är kl 16. Kanske senare, typ kl 17:30 eller 18?
  • Vore lite dumt för min del, kan du se till att låset blir öppnat så kan jag se om jag kan få med den?
  • edited May 10
    jaha, vill du köra själv på torsdag em ändå? Jag skickar ett sms till Paul nu...

[edit] Gjort: jag skrev att du kommer att hämta och bad honom att öppna låset. Han skrev "jag fixar det!"
  • Yay, nu står lastcykeln på omverkstan! Den e så j*vla bred så den går inte o få ut/in genom dörren utan att skruva loss styret, så nu står den inne vid borden i mitten av lokalen. Jag har börjat ta bort sånt som e smält, men det e en del kvar...vi kommer nog få köpa ett nytt växelreglage (aldrig sett nåra såna på köket, det e en nyare modell än vad vi brukar få in där), SRAM S7. En snabbkoll på ebay sa mig att det kostar ca 200 riksdaler, helt överkomligt!
  • grrryyyyyymmmtttt!!! bra jobbat, soldier!
    Kom ihåg att det finns försäkringspengar för såna eventuella kostnader, som Emma sa.

Jag kommer förbi kl 6 och tittar på! :)
  • Jag och Olle sitter på årsmöte just nu, kommer in efter 18.
  • Nu har jag satt på nya däck på den och bytt vajerhöljet till bakbromsen. Tror den skulle gå att cykla på nu om man verkligen behövde, men växlarna funkar ju inte förrän vi skaffar ett nytt sånt reglage. Ska jag beställa och spara/skriva ut kvitto, eller höra med Emma först? Frambromsarna behöver nog pysslas om lite också, vajerhöljet lär behöva bytas, men inget som behöver köpas. Eventuellt borde man köpa ett nytt framhjul (20"), det jag satte på var väldigt gammalt, sprucket gummi.
  • Jag menar förstås framDÄCK, hjulet är det inget fel på. 60 spänn på biltema.
  • edited May 14
    Fan, vad bra! Om du kan redan beställa reglagen så tror jag att det går bra, Studiefrämjandet fixar den lilla kostnaden, eller hur @EmmaÖ ? Då kan man räkna in däcken också
  • Vi fick någon tusenlapp tillbaka från försäkringen. Jag kan också köpa det direkt så slipper någon lägga ut pengar, bara skicka en länk till mig på vad jag ska beställa :)
  • Dåligt med luft i höger framdäck när jag hämta själv idag, antagligen punka..
Sign In or Register to comment.