Textil / Kläder

edited May 4 in Repair Café GBG
Den här diskussionstråden är til för dem som vill hålla i reparation av textilier.

Comments

• Hello ni som vill laga kläder!
    Tycker vi borde ha en textilavdelning i ett av rummen dit man kan komma och lappa och laga sina kläder/andra textilier. Låna symaskiner, sy i knappar, kunna hitta gamla tygbitar som kan finnas för alla att ta av. Vad tycks? Konsumtion av nya kläder som uppmanar till massproduktion måste stoppas!
  • Det finns symaskiner, knappar och tyger behövs samt någon som kan tänka sig att lära ut. @EmmaÖ har kontakt med några som vill lära ut så bollen är i rullning så att säga.
  • Låter bra! Jag har lite tyg men kan säkert gå till Emmaus för att få bidrag. Är med och hjälper till så gott ja kan, bra om vi blir fler!
  • Emmaus är ju ett bra förslag, vet att Emma har planer på att de vill lära de som är erfarna nog att lära ut om tyger (jag har inte sytt mycket sen syslöjden så känns inte som jag ska lära ut..) träffas och snackar ihop sig om detaljerna. Kanske enklast om du mailar emma.ohrwall (at) studieframjandet.se och frågar vad hon har för planer angående när Textil gänget skall träffas.

Jag vet att en av symaskinerna inte funkar, men jag vet inte vilken av de 3 det är. Troligtvis är det den som står i plastkåpan. Du kan ju ta dig hit när Cykelköket har öppet för att inventera vad som finns på plats, det är öppet tisdag, torsdag 18 - 20 och lördag 15 - 17. Symaskinerna står i en hylla i konferensrummet, det står allmänningen på dörren.
  • Ah va kul! Lär mig gärna allt om textil och återvinning! Ska maila Emma, tror hon hade planer på maj men det är ju nu det. Yes kan kolla på det när tid finns :)
  • Ja kul idé! Nu på onsdag så har jag med mig två volontärer som gärna är med på textil och verkar vara väldigt intresserade av omställningsverkstan. Jag möter dom där kl. 17 :) så hoppas vi på att det kommer folk! Kan diskutera då när vi är några fler hur vi kan marknadsföra oss lite bättre
  • Gäller det bara att laga trasiga kläder, eller kan man få hjälp att lära sig klippa och sy tygpåsar på återvunnet tyg från gammla gardiner?

Jag skulle vilja sy tygpåsar till maträddarna på Solikyl.
  • nej det gäller all typ av lagning/sy nytt/lära sig sy för att inte behöva köpa nya textilier. Det låter som en jättebra idé med gardinpåsar för Solikyl, vi pratade om det för några veckor sedan. Ta med dig gardinerna imorgon så syr vi påsar :)
  • nej det gäller all typ av lagning/sy nytt/lära sig sy för att inte behöva köpa nya textilier. Det låter som en jättebra idé med gardinpåsar för Solikyl, vi pratade om det för några veckor sedan. Ta med dig gardinerna imorgon så syr vi påsar :)

Det gör jag, vi ses på Vega.
Sign In or Register to comment.