General 3D-printing

edited April 2017 in Makerspace
3D-printing

Comments

• Hej igen! Jo jag funderade på ett litet projekt. Vill bygga en sfär av vp-rör o byggplast som man kan gå in i. Typ som ett portabelt partytält för uteliggare i regnet eller för allmänt uppseende. Tyvärr finns inga T o + kopplingar till sånna elrör. Dom mäter ca 9 cm o ska hålla plaströr på typ 24mm, vara lätt krökta för den runda formen. Till antal typ 32 ev fler. Vi snackar plus o T-former av cyllindrar alltså. Bör bära lite tryck så solid print. Jag fixar en blender så kanske nån av er kan visa hur jag överför den till rätt format? Om d låter kul alltså.. Hör av er inom 3 år ;-)
  • Hej @Erik, hör med @Nicco han har koll på rätt format och kan ge bra tips om hållbarhet av materialet.
  • edited April 2017
    De bör vara rätt lätt att göra en modell på T korset med ett cad program eller använda Blender, sen exportera till stl mesh filer och sen ge dem till en slicer såsom skrivarens egen FlashPrint, Simplify 3D eller Astroprint som bäddar in Gcode instruktionerna i en x3g fil som FlashForge Creative Pro 3D skrivaren förstår.

Vi skriver ut i PLA plast som är rätt segt så det kanske räcker med att välja ett bra mönster innuti för att få det starkt, men annars så finns de ju 100% infill. Tänk dock på att PLA är biologiskt nedbrytbart och därför BÖR skyddas mot naturens krafter litegrann så innanför tältduken, inte utanför då surt regn inte är optimalt. Iövrigt inte direkt i solen då smältpunkten ligger på runt +60.
  • Kommer bli hot as hell därinne. Planerar o bygga mindre modeller t växthus. Tänkte nu ett tält i ca 5m diameter som har formen av 75 procent av en boll. Kanske får tänka om..
  • Men bra input. Dom måste klara vind o yttre påvärkan. Formen hjälper till m det
  • Kunde va rätt mysigt också att va i en boll när d regnar,tänker jag.
  • edited April 2017
    Det går nog bra, frågan är hur länge t-kors i PLA plast håller om de exponeras under längre tid för naturens element såsom regn, å andra sidan är de ju bara att skriva ut nya t-kors isf.

Det finns andra plastsorter, men @EmmaÖ är inte så förtjust i de fosila varianterna som klarar väder och vind bättre vilket jag kan förstå, men det finns ju andra typer av plaster som är bättre än tex. ABS plast som vi fick med skrivaren..

Du kan börja läsa lite mer om alternativ här..
    http://grist.org/living/whats-the-most-eco-friendly-material-for-a-3d-printer/

Sen finns de en hel debatt om hur miljövänliga dessa plaster verkligen är när man tittar på hela produktionskedjan så det är debaterbart, men så är det ju med det mesta när man tittar på det ur andra synviklar..
  • Tycker man testar m den typ av plast alla gillar. Vill påminna om att själva rören är fulla med halogen.. Hade bara tänkt lämna den ett par dagar innan den blir för sunkig eller ngn har sönder den.
  • Grejen är att det är riktlinjerna jag fått från @EmmaÖ och då hon representerar Studiefrämjandet som köpt in skrivaren så jag föreslår att du tar den diskussionen med henne.
  • Aja, det är ju inte bråttom..
  • edited April 2017
    Du kan ju skriva ut en prototyp och testa med och sen kan du ju beställa den i den plast du vill ha på nätet eller hitta ett annat ställe i stan där de tillåter att du använder icke biologiskt nerbrytbar plast om du verkligen behöver använda sådan plast.
Sign In or Register to comment.