Lista över kommande matevent i Göteborg 2017

2»

Comments

• ja, precis. vi kan nog fixa ett annat kylskåp? Kulturkalas är iaf ett mycket bra tillfälle för att rädda mat
  • Nicco said:

Jag tycker vi skall använda ett kylskåp som inte fylls aktivt med mat, alltså inte det i Omverkstan.

Vi har det andra mindre kylskåpet som står i Gamlestan.
    EmmaÖ said:

Så vad säger ni??? behöver snabbt svar om det ska med i diverse program

Jag tycker detta är en jättebra ide och att vi ska köra, vad tycker @brunomc ??
  • Kolla ovan, jag tycker att vi ska delta :)

Vi kan nog få tillbaka kylen från Mölndal också (om det inte såldes vidare. hehe)
  • brunomc said:

Kolla ovan, jag tycker att vi ska delta :)

Vi kan nog få tillbaka kylen från Mölndal också (om det inte såldes vidare. hehe)

Eller det från Kvillehyllan eller det från Kortedala.

Ska du delta isf?
  • tomasz said:

Ska du delta isf?

inte ensam! :P
  • brunomc said:

tomasz said:

Ska du delta isf?

inte ensam! :P
    Jag är lätt med.
  • Det kommer finnas ett litet socialt café i närheten så vi får vara noga att ni inte konkurrerar ut dem.. Jag ska få info vad de har så kanske ni kan välja lite utefter det? Känns det ok?
  • edited June 2017
    I närheten av vad? Hur funkar de, hur konkurrerar vi med dem?
  • I samma tält/del av kulturkalaset finns ett litet socialt café så arrangörerna låter Solikyl vara med om ni inte konkurerrar med dem alltså ger bort sånt som folk annars hade köpt hos dem, tänker typ fika.. men mat, mjölkvaror och bröd borde ju gå fint!
  • Jag pratade med han som är ansvarig nu och vi sa att det som ska finnas i kylskåpet är sånt som en tar med hem och äter, alltså inte sånt en kan köpa i caféet så som bullar, färdiga mackor och fika samt juice. Är ju taskigt att konkurrera ut caféet... Så vi får vara lite schyssta och smarta helt enkelt. Vad säger ni?
  • Det tror jag ska gå att lösa, men vi måste snacka om det internt. Har de nån sida lr så?
  • det kan hända att det var exakt samma socialt café att vi räddade massa mat ifrån förra året. Vi vill såklart inte konkurrera med dem, men vi kan kolla hur vi gör med att rädda mat från festivalen
  • Er medverkan handlar främst om att informera om Solikyl och ha ett kylskåp på plats med mat i, sedan om ni vill rädda mat från festivalen så kan ni så klart göra det.. Men det har inte med själva programpunkten att göra.. tiden blev 18.30-20.30 den 18/8

Eller tänker ni att maten i kylskåpet ska komma från festivalens svinn och inte de "vanliga" svinnpartnerna typ Hemköp och Frilagret..
  • edited June 2017
    Ok, men tänk på att våra matsvinnpartners inte kan garantera att de har matsvinn under en viss dag, finns det så finns det vilket de ofta gör, just nu får vi mer än vi kan hantera, men inget man kan förlita sig på till 100% en viss dag även om det troligtvis finns.
  • Precis, vi kan försöka kolla om det finns mat att hämta på Hemköp innan vi kommer igång med programpunkten. På en måndag kan det finnas men svårt att garantera...
    Och om det är så att de olika caféer och foodtrucks på Kulturkalaset stänger innan så är det bra att rädda deras mat också, annars gör vi det efteråt.
  • brunomc said:

det kan hända att det var exakt samma socialt café att vi räddade massa mat ifrån förra året. Vi vill såklart inte konkurrera med dem, men vi kan kolla hur vi gör med att rädda mat från festivalen

Det kan vara Lärjeåns Kafé som donerade matsvinnet på förra Kalaset. Som Emma skrev så ska vi unvika att ha mat som direkt konkurerar med caféet, alltså mat som man tar med sig hem och inte kan enkelt ätas på plats.

Så vi kan ju ha mat som: Brödlimpa, grönsaker, flingor, burkmat osv.

Om vi är oroliga att inte hitta mat direkt dagen innan så kan vi ju spara en del från tidigare hämtningar, sånt som håller länge.
Sign In or Register to comment.